Po staletí obývají Zemi dvě rasy, které nepatří do lidského rodu. Aristokratičtí VAMPÝŘI čili upíři a jejich zavilí nepřátelé, brutální LYKANÉ. Vlkodlaci. Lidé na jejich existenci nevěří, traduje se jen v pověrách a hororových příbězích. Ale oni...

Film-vice

Výrobu snímku zaštítila studia Screen Gems a Lakeshore Entertainment jehož vůdčí osobnost Tom Rosenberg si vzal na starosti produkci společně s presidentem společnosti Gary Lucchesim a Richardem S. Wrightem. Samotný scénář pochází z pera Dannyho McBrideho, který rozvedl do další roviny svoji povídku sepsanou společně s Lenem Wisemanem a Kevinem Greviouxem. Hlavním kameramanem UNDRWORLDu se stal Tony Pierce-Roberts (na kontě má SKANDÁLNÍ ODHALENÍ či HOVARDŮV KONEC), za všechny trikové operace – včetně přeměny herců na vlkodlaky - zodpovídal Patrick Tatopolous (podílel se na velkofilmech GODZILA, DEN NEZÁVISLOSTI či MYŠÁK STUART). Držitel ceny Akademie Trefor Proud se postaral o zbytek masek.

Filmové snímky, v nichž válčí zlo v podání vampírů a vlkodlaků mají v Hollywoodu letitou tradici. Ale UNDERWORLD posunuje tuto zápletku zase o kousek dál. „Nejedná se o žádné převedení komiksu na filmové plátno,“ usmívá se scénárista Danny McBride. Film je postaven na vědeckých základech a dosti erudovaně se snaží vysvětlit i existenci podivných bytostí, které se lidem raději vyhýbají, protože člověk pro ně znamená nebezpečí.

Půvabná Kate Beckinsale, kterou si diváci vybaví z filmů LAUREL CANYON či PEARL HARBOUR se v roli Serene přeměnila na tvrdou ženu, které není cizí žádný bojový úder. Jen tak se mohla stát tato vysoce inteligentní vampýrka členkou elitní bojové jednotky – Dealerů smrti – která má za úkol jednou provždy vyhubit Lyřany. „Je tím doslova posedlá,“ říká o své postavě Kate. „Vedou ji k tomu totiž osobní důvody, mezi kterými hraje prim pomsta. Jejího otce nenávidění vlkodlaci zabili a tato skutečnost ji pronásleduje po celý život jako hrůzostrašná noční můra.“ Až doposud se vše odehrávalo jako po celá staletí, ale nyní vlkodlaci chystají něco, co Serene nedokáže pochopit. Útočí na lidskou bytost… Serene navštíví vůdce vampírů Kravena (hraje ho Shane Brolly), jenže ten smete její obavy ze stolu se slovy, že se jedná o běžný pouliční konflikt, který nic zvláštního neznamená. Serene je proto zklamaná, ale přesto neposlechne Kravenův příkaz, aby vše nechala plavat, a vydá se do města, kde sleduje Michaela. „A tehdy se věci začínají měnit…,“ říká Kate Beckinsale. „Navzdory svému vojenskému tréninku ji k Michaelovi něco neviditelného přitahuje. Ten okamžik je zajímavý pro tuto doposud sebejistou postavu, protože najednou neví, co se to s ní děje.“

Filmového Michaela Corvina si zahrál Scott Speedman, který donedávna vystupoval v mnohadílném televizním dramatu FELICITY. Popisuje ho jako samotáře, který víceméně utíká před vzpomínkami. „I jeho životem otřásla tragédie,“ vysvětluje Speedman. „Přítelkyně se mu zabila při autonehodě a on se rozhodl začít nový život v místě, kde ho nikdo nezná.“ Když na něj vlkodlaci opětovně zaútočí je Serene nablízku a snaží se ho ochránit. Ale přes všechnu snahu se nevyhne tomu, aby nebyl zraněn. Kousne ho sám vůdce smečky Lucian (Michael Sheen), který ke své postavě říká. „Lucian je démon, kterého by nikdo neměl podceňovat. Je starý stovky let a jeho osud je osudem jeho rodu. Symbolizuje ustavičný boj proti vampírům. Největší zášť přitom pociťuje k jejich charismatickému vůdci – Viktorovi.“

A právě k němu (ztvárnil ho Bill Nighty) vedou další Sereniny kroky. Zoufalá bojovnice se rozhodne pro zoufalý čin. Odváží se ho vzbudit z pětisetletého spánku, aby zachránil vampíry před vlkodlačí hrozbou. Viktor, který byl probuzen o sto let dříve než mu bylo původně souzeno, nereaguje nijak přívětivě. Byl přesvědčen, že vlkodlačí smečku dávno rozprášili a pobili do posledního. Ani on, ani sama Serene přitom netuší, že Michael není zapleten do potyček mezi oběma obyvateli podsvětí náhodně. Má s nimi společného více, než by se na první pohled zdálo…

NĚCO O PRODUKCI
Vlastnímu snímku předcházela bouřlivá debata o démonech živících se krví, která se odehrála mezi režisérem Len Wisemanem a jeho přítelem Kevinem Greviouxem (zahrál si ve filmu postavu Razeho). Wiseman tvrdil, že všechny filmy mají víceméně podobné rysy a jsou od sebe téměř nerozeznatelné. A právě Grevioux tehdy navrhl, že by se dal natočit snímek, jehož děj by byl trošičku jiný. Už je proto, že by se odvíjel od osvědčeného schématu Romea a Julie. Dvě znepřátelené skupiny by nepředstavovaly klany Monteků a Capuletů, ale vlkodlaků a vampírů. Pověsti o těchto zrůdách by byly doloženy věrohodnými podklady, jinými slovy, věda by nahradila léty oprašované legendy bez základu čehokoliv konkrétního. Jako roznětka posledního boje odvěkých soupeřů by pak posloužil nový virus, který dokáže geneticky měnit jejich vlastnosti. „Chtěl jsem se vyvarovat otřepaných rekvizit každého jiného filmu mapující toto téma, jako je česnek nebo kříž. A dokázat, že dlouhodobým vývojem mohou vzniknout jiná než lidská stvoření, která mohou být stejnou cestou i zničena. Naše postavy se jednoduše drží více při zemi…“ říká dnes režisér. Do svých představ pak zapojil scénáristu Dannyho McBrideho, který se pro myšlenku nejen nadchl, aby byl schopen dát jí ten správný směr. „To on nám vyházel nepotřebné detaily a zdůraznil hlavní dějové momenty,“ přiznává Grevioux. „Od počátku jsme se přitom shodli na tom, že hlavní postavou by měla být žena. Také v tom se liší náš přístup od obdobných snímků,“ dodává Wiseman.

Jakmile se návrh scénáře dostal do Lakeshore studia, vše se rozběhlo ještě rychleji. Producent Gary Luchcesi podotýká, že obdobné filmy se běžně připravují dva, tři roky. Ale v tomto případě se začalo natáčet během tří měsíců! Dopomohla k tomu i zcela jasná představa režiséra jak má film vypadat, a komu bude určen. Gary s úsměvem konstatuje, že Len je nesmírně výmluvný chlapík, který má už mnohé za sebou. „Snažil se udělat maximum pro to, aby byla na place co nejlepší atmosféra, protože to natáčení vždycky pomůže,“ dodává.

Lakeshore studia pracují už tradičně se začínajícími režiséry a tak tuší, co od nich mohou očekávat a v čem jim naopak mohou pomoci. To platilo i na natáčení UNDERWORLDu. Producent Tom Rosenberg připomíná, že v jejich studiu nedávno spolupracovali třeba s Markem Pellingtonem (THE MOTHMAN PROPHECIES), či Paulem McGuiganem (OBSESSED). A vždy se jim investice do vycházejících talentů vyplatila.

NĚCO O HERCÍCH
Najít správné představitele jednotlivých rolí byl těžší oříšek, než tvůrci čekali. Mnoho adeptů totiž odradilo, když uslyšeli slovo vlkodlak. Také Kate Beckinsale původně odmítala scénář, nechtěla si ho ani přečíst. Je typem divadelní herečky, u které by málokdo předpokládal, že bude běhat se samopalem, skákat a bojovat jako o život. Přesto jí její agent scénář poslal. A jak to dopadlo? „Dostal se mi do ruky sešit, který jsem sice nechtěla číst, ale u něhož mne zaujaly nákresy postav a jednotlivých scén. Měly v sobě takový náboj, vůbec mi nepřipomínaly všechny ty vampíři filmy, co jsem jich viděla. Takže jsem ho otevřela a poznala, že Serene je bytostí z masa a kostí. A tak jsem to vzala.“ McBride jen dodává: „… Kate ji ztvárnila skvěle. Je ostrá jako břitva, spousta lidí nebude věřit, že to je ona. Přitom si sama zkusila i několik kaskadérských kousků, otevřela tak dveře do komnaty, která jí byla doposud zapovězena. Zažila si závrať, když stála na samém okraji střechy vysokopodlažní budovy, hrála scénu, kdy je promáčená na kost a pak mrzne v zimě. Všechno to zvládla a své postavě doslova vdechla život.“

Samozřejmě, příslib účasti Kate následně přilákal i celou řadu dalších profesionálů a talentovaných herců. Ale produkce jí musela v první řadě najít vyrovnaného partnera – Michaela Corvina. Režisér Wiseman viděl Scotta Speedmana v televizi a přestože původně nezamýšlel angažovat ho pro tento film, hercovo nadšení a ambice ho nakonec přesvědčily. „Scott bere svoji postavu smrtelně vážně a snaží se ze všech sil být filmovým Michaelem,“ konstatuje Wiseman. Také Scott říká, že spolupráce s režisérem, snad i proto že byl snímek jeho filmovým debutem, byla skvělá. „Na začínajících režisérech je příjemné, že nechávají herce se svojí postavou pracovat a nejsou tak panovační a neústupní,“ dodává. Wiseman je podle něj talent, který má svůj styl a způsob vidění, za kterým si navíc stojí. Pro svoji roli však musel Speedman podstoupit nelehkou přeměnu z lidské bytosti na vlkodlaka. Vytvořit takový náročný kostým s použitím protetických pomůcek trvalo pět hodin! Sedm hodin pak trvalo jeho opětovné odstranění… „Připravovali mne na to, že to bude nekonečně nudný proces, ale mě připadlo docela zajímavé sedět a pozorovat tolik lidí, jak se usilovně kolem vás motají,“ vzpomíná.

Podobný zážitek si odnesl z natáčení i britský herec Bill Nighty, který hraje krále vampírů Victora. Mluví však o něm podstatně méně úsměvně. „Neměl jsem ani tušení, že přeměna herce ve vampíra může být tak bolestná…“ říká. „O Nightym jsem téměř nic nevěděl,“ přiznává režisér snímku. „Ale když jsem ho uviděl, vycítil jsem z něj odstup a jistou vznešenost, tedy přesně to, co jsem pro postavu Victora potřeboval. Skvěle nám zapadl do týmu a posunul celý film na další rovinu.“
Protikladem Victora je další typicky divadelní herec – Michael Sheen, který po čtyři roky působil v Londýně, kde hrál v představení AMADEUS. Také z něho podle filmařů vyzařuje rozhodnost i jistá nadřazenost, tedy přesně to, co hledali. Posledním článkem řetězu se stal filmový Kraven, kterým je Shane Trolly. Ten o své postavě říká, že „ztvárnit jí nebylo vůbec jednoduché, protože většina rozhodování a pochyb se odehrává pouze v jejích myšlenkách.“ Jen minimum tohoto dění je pak přímo nasměrováno na diváka a to prostřednictvím arogantního, hněvivého řevu… „Musel jsem mít neustále po ruce skleničku s červeným vínem, či spíš s lidskou krví,“ směje se Shane.

DALŠÍ ZAJÍMAVÉ INFORMACE
Aby se Kate Beckinsale a Scott Speedman dostali do formy, museli podstoupit několik týdnů náročné fyzické přípravy. Ta se odehrávala v Los Angeles pod dohledem kaskadérů Brada Martina a Scotta McElroye. Nejdůležitější bylo získat si naprostou důvěru Kate, která se až po nějakém čase odvážila vlastních skoků, přemetů, bojových úderů a kopů. Ve filmu má totiž například scénu kdy vyskočí, udělá přemet, ve vzduchu ještě stačí zastřelit nejbližšího vlkodlaka, a zase pevně dopadne na zem…

Scotta Speedmana si nemohli instruktoři vynachválit. Přestože nikdy v životě nedělal atletiku ani necvičil žádná bojová umění, vrhl se do zkoušek s takovou vervou, že byl brzo schopen postavit se jim téměř jako rovnocenný soupeř. Dokonce zvládl i přemety vzad bez jakéhokoliv jištění… Speciální přípravkou si prošli i Michael Sheen a Bill Nighty, které v rámci natáčení čekalo i několik nezáviděníhodných situací. Například Michael Sheen musí přežít ve filmu několik atentátů na svoji osobu, včetně toho, že ho porazí auto. A přesto se musí zvednout a pokračovat v boji, z něhož nakonec vyjde vítězně.

Většina natáčení probíhala v ateliérech Lakeshore studií, ale část záběrů pochází i z reálného prostředí. Produkce se vydala do východní Evropy hledat ideální exteriéry a nakonec se rozhodla pro Budapešť. Právě toto město má podle režiséra nejen skvostné budovy, ale i potemnělá, hroutící se zákoutí, která ideálně korespondovala s tématem snímku. Navíc k Maďarsku historicky patřily i transylvánské Alpy, odkud pocházejí prvotní zmínky o upírech, vlkodlacích a jiných příšerách. Snímek se tak dostal do prostředí, kam opravdu patří.
Části filmu, kde spolu bojují upíři a vlkodlaci se připravovaly pomocí digitálních efektů, ale většina scén se točila s herci převlečenými do nestvůrných kostýmů s chlupy a lidsko-zvířecími tvářemi. Režisér Len Wiseman hned na začátku promítl lidem z Lakeshore studií několik snímků, které používaly k vytvoření příšer výhradně počítačovou animaci. Pak je srovnal s Vetřelcem Ridleyho Scotta a Vetřelci Jima Camerona, kde účinkují v převlecích lidé. Dohodl se následně s vedením studií na tom, že kde to půjde budou opravdu hrát lidé a teprve zbytek snímku bude dodělán na počítačích. Přípravu náročných kostýmů a převleků dostal na starosti Patrick Tatopolous, zatímco se držitel ceny Akademie Trefor Proud postaral o maskování herců. Společně vytvořili hrůzu nahánějící příšery, které vypadaly jako živé a to i bez použití moderní počítačové techniky. Natáčení UNDRWORLDu mohlo začít…