Test
Typ:
film
Žánr:
thriller, akční
Délka:
115 min
Motto:
Pravidlo č.1: Nikomu nevěř! Pravidlo č.2: Všechno je test!
Země:
USA, 2003
Napínavý thriller, který ukazuje zasvěcený pohled na tajnou výcvikovou školu CIA: Farmu. James Clayton (Colin Farrell) možná není typický nováček, ale rozhodně je jeden z nejchytřejších absolventů vysokých škol v zemi. A přesně takového člověka...

Film-vice

Nápad natočit příběh, který se týká náboru nových členů do CIA, byl fascinující, říká producent Roger Birnbaum. Kdo jsou tito mladí lidé, kteří chtějí dělat práci, do níž se nikdo nežene? Jak si tato organizace vybírá vhodné adepty pro tak náročné povolání? Člověka napadají podobné otázky.

Test je psychologický thriller se spoustou dějových kliček a zvratů. Člověk si není nikdy jistý, kdo je kladný a kdo záporný hrdina a co se stane v příštím okamžiku. Příběh se odehrává ve výcvikovém středisku CIA, ale film je založen zejména na výkonech herců v čele s Al Pacinem, říká režisér Roger Donaldson, který už má na kontě mimo jiné politické thrillery Bez východiska a Třináct dní.

Práce špióna se nedá naučit podle učebnice, říká producent Jeff Apple. Na člověka jsou kladeny nároky v několika různých oblastech – musí se naučit správně reagovat, pracovat s výbušninami a seskakovat pomocí padáku, ale také správným způsobem uvažovat a umět posoudit, co je v jeho silách a co ne. Musí také umět zahrát určitou roli, naučit se přetvařovat… je nutné, aby se stal velmi dobrým hercem.

Mluvčí agentury CIA Chase Brandon byl filmařům nápomocen při získávání informací o jejích zařízeních, metodách a komplikované náborové proceduře, pomocí které CIA vyhledává, přijímá a cvičí své budoucí agenty. Díky jeho ochotě dostali filmaři také možnost navštívit centrálu CIA v Langley a získat údaje, které měly přímý dopad na děj filmu.

K převedení příběhu na filmové plátno byl vybrán režisér Roger Donaldson. Jak sám říká, natáčení filmových thrillerů má velmi v oblibě: Natočil jsem již několik filmů, které se svými rysy nejvíce přibližovaly thrilleru a dokonce i má dramata často obsahují prvky nebezpečí, násilí a spiknutí. Film Třináct dní se odehrává v Bílém domě a Bez východiska v Pentagonu. V tomto snímku se diváci podívají do CIA. Tyto tři instituce mají dopad nejen na fungování státu Washington a celých Spojených států, ale také na celý svět. Proto je to rozhodně velmi zajímavé téma.

Kromě lákavého příběhu přitahovala Donaldsona k filmu také účast dvou hereckých hvězd – Al Pacina, který ve filmu ztvárnil postavu instruktora CIA Waltera Burkeho, a Colina Farrella, představitele nováčka Jamese Claytona. Al i Colin patří k nejlepším hercům současnosti. Možnost spolupráce s hvězdami takového formátu lze jen stěží odmítnout.

Podobný pohled na věc má také producent Roger Birnbaum: Al i Colin jsou výborní herci. Oba mají neobyčejný vztah ke svému řemeslu. Alova povaha naznačuje, že je prchlivý a zároveň autoritativní a tajnůstkářský. Publikum má pocit, že ví mnohem více, než ve skutečnosti říká. Kdo by mohl hrát špióna lépe než on?

Pacino patří k nejlepším hercům jeho generace. Je perfekcionista, který má sám na sebe velmi vysoké nároky. Nikdo na něj není přísnější než on sám. Jako režisér si nemohu přát více. Staral jsem se jenom o to, aby si byl Al vědom, že si jeho práce vážím, dodává režisér Donaldson.

Zdá se, že mě přitahují postavy, které prošly nebo procházejí zásadní životní změnou, říká o své postavě Colin Farrell. Když bylo Jamesovi 12 let, jeho otec zahynul při letecké nehodě, o dva roky později pak přišel i o svou matku. James předstírá, že nebere věci příliš vážně, ale ve skutečnosti je tomu právě naopak. Připadalo mi zajímavé hrát postavu, která je takovým způsobem poznamenána. Ani ve věku 25 let James ještě stále nenašel sám sebe.

Režisér Donaldson se soustředil na to, aby bylo prostředí ve filmu detailně propracováno. Po mnoha týdnech příprav začalo natáčení na farmě poblíž Toronta. Rád vytvářím na filmovém plátně věrohodnou imitaci reality. Chci, aby měli diváci pocit, že jde o skutečnost. Na pohled to vypadá jednoduše, ale převést na plátno všechny detaily je velmi náročné. Pokaždé je to velká výzva, říká Donaldson.

Hlavní výtvarník Andrew McAlpine a kameraman Stuart Dryburgh takovou výzvu však rádi přijali. Oba vyvinuli velké úsilí, aby film působil realistickým dojmem. McAlpine podotýká: Vytvářeli jsme realistickou podobu fiktivního světa. Nikdo neví, jak vlastně Farma ve skutečnosti vypadá, nemá ani žádného filmového předchůdce. Při projektování její filmové podoby jsem tedy mohl dát prostor své fantazii.