Za normálních okolností by krásní, mladí a zelení manželé Shrekovi po odstranění zákeřné Kmotřičky víly a jejího nemožného syna Krasoně ve druhém pokračování animované komedie Shrek žili nerušeně a hlavně šťastně až do smrti. Vzhledem k tomu, že...

Film-vice

Vývoj ságy o Shrekovi
To, co původně začalo jako krátký příběh pro děti z pera Williama Steiga, se postupně vyvinulo v jednu z nejúspěšnějších a nejoblíbenějších filmových sérií všech dob. Podobu a atmosféru jednotlivých dílů výrazně ovlivnily velké technologické pokroky v oblasti animace. Sám Shrek si našel nové přátele, přibyly mu nové povinnosti a také se změnil jeho náhled na život. Od dob, kdy byly jedinou náplní jeho života osamělé dny v bažině, urazil dlouhý kus cesty.

Filmaři však podotýkají, že jej nikdy nemuseli nikam vést. Vždy si našel svou vlastní cestu, na níž ho mohli všichni následovat. "V prvním dílu se do sebe Shrek s Fionou zamilovali a uspořádali svatbu. Ve dvojce představili své protějšky rodičům a seznámili se s celou rodinou. No a nyní měl přirozeně následovat další obvyklý životní krok," říká režisér Chris Miller. "Pak se ale ukáže, že pro Shreka až tak přirozený není, protože je přesvědčen, že by nebyl dobrým otcem."

"I tentokrát jde o dobrodružství někoho, kdo se musel naučit věřit sám sobě," říká Mike Myers, který zelenému obrovi propůjčil hlas. "V prvním filmu si myslel, že není hoden toho, aby se do něj někdo zamiloval, v druhém se necítil na roli manžela a tentokrát si nevěří, že by mohl být králem a otcem. Je to krásný příběh o tom, jak se člověk musí v jednotlivých etapách svého života spoléhat sám na sebe, věřit si a neposlouchat, co si o něm myslí ostatní."

Prvním dvěma dílům se podařilo dohromady vydělat jen v kinech ohromujících 1,4 miliardy dolarů a prodat přes 90 milionů DVD nosičů. Původní film navíc v roce 2002 triumfoval i na předávání Oscarů, z nichž si odnesl historicky první zlatou sošku v nové kategorii nejlepší celovečerní animovaný film. První a druhý díl pak spojovala unikátní atrakce Shrek 4-D, která všem jejím návštěvníkům přinesla ojedinělý zážitek.

Když se 19. května 2004 objevilo v kinech druhé pokračování, ihned zlomilo historický rekord v tržbách za prvních pět promítacích dnů. Nakonec po celém světě utržilo 920 milionů dolarů a stalo se třetím komerčně nejúspěšnějším snímkem všech dob. Počet prodaných DVD nosičů se vyšplhal na 40 milionů.

Po uvedení třetího dílu bude následovat ještě původní animovaný televizní speciál Shrek the Halls a v následujícím roce se celá sága dočká své divadelní adaptace na Broadwayi, kde bude uvedena její muzikálová verze.

Rodinná záležitost
S rozpínáním Shrekova světa se rozšiřuje také rodina herců, kteří přivádějí jednotlivé postavy k životu. Stejně jako bylo před příchodem druhého dílu nemyslitelné, že by se Shrek obešel bez hlasů Mikea Myerse (Shrek), Eddieho Murphyho (Oslík) nebo Cameron Diaz (Fiona), nesměli ve třetím dílu chybět ani Antonio Banderas (Kocour v botách), Julie Andrews (královna Lillian), Rupert Everett (princ Krasoň), John Cleese (král Harold) nebo Larry King (ošklivá nevlastní sestra), kteří se k nim připojili ve Shrekovi 2.

Tentokrát se rodina rozrostla o spoustu dalších zajímavých jmen, mezi něž patří Justin Timberlake, Eric Idle, Cheri Oteri, Amy Poehler, Maya Rudolph, Amy Sedaris, John Krasinski, Ian McShane či Regis Philbin. "Na začátku jsme si sepsali všechny lidi, kteří nám přišli do těch rolí nejvhodnější, nebo jsme s nimi zkrátka chtěli pracovat," říká režisér Miller. "Mezi skvělými herci je naštěstí spousta lidí, kteří by se na některém Shrekovi rádi podíleli, takže jsme ty nejlepší mohli nejen chtít, ale i mít."
V nováčcích vyvolávala představa, že se dočkají vlastní animované postavy ve Shrekovi, různé reakce. Justin Timberlake, který je velkým fanouškem prvních dvou dílů, se nemohl dočkat: "Dostat příležitosti zahrát si vlastní postavu ve Shrekovi je prostě bomba. Užívám si to," říká zpěvák a herec. "Dabing se od ostatních typů herectví docela hodně liší. Představujete si, jak bude vaše postava vypadat a znít, takže do toho dáváte mnohem víc energie než při normálním hraní." Miller začal o jeho obsazení do role Artieho uvažovat po zhlédnutí epizody pořadu Saturday Night Live, v níž Timberlake hostoval jako uvaděč. A čím více času s hercem trávil, tím si byl jistější, že Timberlake do této role přináší něco výjimečného. "Justin má takový specifický šarm. Je to velmi přirozený komik a čím více jsme s ním komunikovali, tím více se mu postava Artieho začínala podobat."

Spisovatelka a komediální herečka Amy Sedaris byla nejprve obezřetná: "Nikdo mi až do té doby roli princezny nenabídnul a já jsem si říkala, že to bude asi hodně náročné. Ale když jsem se doslechla, kdo bude mluvit ty ostatní, nemohla jsem si tu šanci nechat utéct."

Další z princezen propůjčila svůj hlas hvězda pořadu Saturday Night Live Maya Rudolph: "Dostala jsem se do hodně dobré společnosti. Všechny princezny dabují skvělé herečky a já jsem byla poctěna, že mohu být jednou z nich." Další princeznu si střihla její kolegyně ze Saturday Night Live Amy Poehler, která si pochvaluje, že ji role přiblížila mladé generaci. "U svých malých bratranců a sestřenic a dětí svých známých jsem teď pěkně cool. Tohle je jeden z těch filmů, které jsou doopravdy pro lidi každého věku." Trio hereček, které filmaři ulovili v pořadu Saturday Night Live, dotváří Cheri Oteri, která nadabovala Šípkovou Růženku.

Bez dřívějšího kolegy tentokrát nezůstal ani John Cleese - na Shrekovi Třetím se podílel také jeho společník z legendární humoristické skupiny Monty Python Eric Idle, který nadaboval kouzelníka Merlina. "Myslím, že Jeffrey Katzenberg má nějaké mé staré fotky ze 70. let," vtipkuje Idle. "Vyhrožoval mi, že je nabídne bulváru. Tak jsem tu roli raději přijal."

Výtvarná stránka filmu
Lidé z kreativního týmu v pozadí filmu, který zatvrzele odmítá usnout na vavřínech, se s každým dalším dílem snaží divákům připravit strhující zážitek, který předčí všechna očekávání. Obrovské technologické pokroky jim umožnily vypilovat mnoho důležitých detailů.

V době mezi druhým a třetím Shrekem měla firma DreamWorks Animation příležitost vylepšit své technologie na filmech Za plotem a Madagaskar. Nyní se znovu snaží překonat sama sebe. "Před začátkem práce na každém filmu si uděláme seznam prostředků a technik, které chceme vylepšit," říká Matt Baer, který se na filmu podílel jako jeden z technických vedoucích. "Nejtěžší je většinou posoudit, která vylepšení budou mít největší vliv na celkový dojem. Nejméně polovina oddělení dělala na všech třech dílech, takže jsme si mohli dovolit stanovit hodně ambiciózní cíle."

"Jednou z nejtěžších věcí na tomhle filmu bylo to, že je to už trojka. Čím déle se věnujete nějaké věci, kterou dobře znáte, tím více hrozí, že to začnete brát jako rutinu," říká vedoucí layoutu Nick Walker. "Náš tým naštěstí tvoří lidé, kteří ze sebe neustále vydávají maximum a přicházejí s velmi kvalitními výstupy."

"Považuji za velmi podstatné, že PDI/DreamWorks začala přímo jako firma se zaměřením na počítačovou animaci a od začátku si sama vyvíjela vlastní software," říká jeden z dvojice režisérů Raman Hui. "Když jsme začali na tomhle filmu dělat, podívali jsme se na sebe a řekli si: _Tak fajn, co budeme vylepšovat tentokrát?'"

Při práci na Shrekovi Třetím dostali výtvarníci k dispozici servery HP DL145 ProLiant s procesory AMD Opteron, které jim díky své výpočetní síle umožnily urychlit renderování neuvěřitelně detailních postav a současnou práci na rekvizitách a prostředí. Výtvarníci tak mohli vytvořit každý chlup v Merlinově vousu a každý Fionin vlas a provádět všechna další kouzla, která tentokrát zabrala pouze zlomek času, jaký by stejná procedura vyžadovala dříve.

Jednou z věcí, které museli filmaři vyřešit hned na začátku, bylo rozhodnutí, jak naložit se starými postavami. "Shrek, Fiona, Osel a Drak jsou postavy staré osm let. Nemohli jsme s nimi naložit stejně jako s těmi novými, protože technologie se od té doby drasticky změnily," vysvětluje Lucia Modesto, jedna z technických vedoucích animace postav. "Nyní jsme toho mohli udělat mnohem více. Umíme lépe pracovat s obličejem, máme vyšší rozlišení, dokážeme tam přidat spoustu detailů, který ty původní postavy postrádají. A vzhledem k tomu, že si to podle nás zaslouží, udělali jsme je všechny úplně od píky."

"Tentokrát jsme je obohatili spoustou skvělých detailů," říká vedoucí animace postav Tim Cheung. "Když se například Shrek od něčeho odtáhne, je vidět, jak pokrčí kůži na nose. Takové věci bychom u předchozích dvou dílů nezvládli. Výrazně to postavám přidává na realismu." "Tento film byl z technologického hlediska obrovským krokem kupředu. To sice slýcháte pořád, ale tentokrát je to obzvláště zřetelné," říká režisér Miller. "Ty šaty, vlasy princezen. je to všechno neuvěřitelně realistické."

Technického vedoucího animace postav Lawrence D. Cutlera nadchly nové možnosti v oblasti davových scén. "Mohli jsme ten svět zaplnit celou řadou velmi různorodých a propracovaných vedlejších postav. Před začátkem natáčení jsme vytvořili katalog, který jich obsazoval téměř 5 000. Všechny jsme si je, jednu po druhé, nechali schválit režiséry a hlavními výtvarníky. Bylo to něco jako seznam všech komparzistů, ze kterých si můžete vybrat. Díky tomu jsme mohli zajistit, že úplně každý, kdo se objevil v záběru - ať už to byla vedlejší postava nebo jenom někdo v pozadí, koho si ani nemusíte všimnout - vypadal dobře a pohyboval se přesně tak, jak bylo třeba. Byl to úžasný pohled."

"Myslím, že původně těch postav bylo asi 4 500, z nichž pak vybrali 2 500 nejlepších. Pokud dokážete najít dvě, které vypadají stejně, máte u nás odměnu," říká návrhářka kostýmů Israel Segal.

Některé nové postavy s sebou přinesly nové příležitosti, jak ve filmu zužitkovat možnosti speciálních efektů. Jednou z nich je například legendární kouzelník Merlin, který se v sérii o Shrekovi objevuje poprvé. "Přítomnost Merlina znamenala spoustu magie," říká Baer. "Ta ve Shrekovi sice byla odnepaměti, ale každý její druh musí mít svou vlastní vizuální podobu."

"Sestavili jsme opravdu parádní koncept, který byl správně šílený, ale nakonec jsme si uvědomili, že je možná až příliš vědecký a skoro i příliš moderní na to, aby do toho světa zapadal. Takže jsme se vrátili na začátek a přiklonili se k trochu tradičnějšímu pojetí, aby z té středověké atmosféry tak netrčelo," říká Baer.

Dalším zajímavým oříškem byl jeden z dějových zvratů, kdy se Osel a Kocour v botách po vypití magického lektvaru vymění těla. "Myslím, že pro animátory, kteří si zvykli na animování Osla a Kocoura v jejich vlastních tělech, bylo vzájemné prohození fyzických schránek docela náročné - museli je najednou animovat úplně jinak. Kocour se musel pohybovat jako kočka v oslím těle a občas typicky kočičím způsobem zareagovat."

Ať už jde o nejjemnější detaily nebo rozlehlé scenérie, kvalita výtvarného provedení a animace zvedá laťku zase o kus výše. "Od okamžiku, kdy jsme viděli ty náčrty, jsme věděli, že to bude něco zcela výjimečného. Ve třetím Shrekovi máme jiný druh prostředí, který opravdu vyniká," říká koproducentka Denise Nolan Cascino.

"Vytváření jednotlivých scén může být velmi náročné. To prostředí na konci - gigantická divadelní hra - je založeno na středověkých divadelních mechanismech a Vatelově kulinářském mistrovství, které zužitkoval na dvoře Ludvíka XIV. Práce na tomto prostředí byla nejzajímavější, ale také nejnáročnější. Dalším důležitým prostředím byla škola, kde studuje Arthur - je to road movie, takže jsme ji umístili na sever Evropy. Nechali jsme se inspirovat Oxfordem a různými evropskými kláštery a snažili jsme se jí propůjčit francouzský nádech. Ten severský říz to má i díky tomu, že se všechno odehrává na podzim. Chtěli jsme trochu změnit vizuální atmosféru, proto jsme se odchýlili od toho věčného jara z prvních dvou Shreků a dali tomu všemu barevnější, ale zároveň hlubší a sentimentálnější podobu," popisuje hlavní výtvarník Guillaume Aretos.

"Většina prostředí je navíc detailnějších a větších než ta, která se objevila ve Shrekovi 1 a 2. Hodně jsme se snažili, abychom se nějak neodchýlili od toho, že se film odehrává ve středověku," říká hlavní výtvarník Peter Zaslav. "Samozřejmě jsme různě přeháněli - dokonce jsme vymysleli středověký prodejní automat. Pokud budete film sledovat pozorně, všimnete si mnoha chytrých malých vtípků. Kombinování moderního humoru se středověkým světem je vždycky zábavné." Dohromady tyto nové přístupy a efekty vytvářejí úžasný nový svět, který by si na začátku celé ságy dokázali filmaři představit jen stěží. "Je úžasné vidět, jak se to všechno pojí do jednoho celku," říká vedoucí vizuálních efektů Philippe Gluckman. "Když po těch letech, které člověk filmu věnoval, konečně vidí některé postavy či záběry na plátně, je to fantastický pocit." "Práce na animaci je jako čarování," říká Hui. "A my se snažíme čarovat každý den."

Hudba
Vzhledem k tomu, jak významnou roli hrála hudební čísla u dvou prvních pokračování, byli filmaři i v tomto případě odhodláni posunout laťku o něco výš. "Když se nad tím zamyslíte, dojdete k tomu, že hudba tvoří v podstatě půlku celkového zážitku," říká Miller. "Má obrovský vliv na to, jestli pak film ve výsledku funguje nebo ne."

Veterán filmové hudby Harry Gregson-Williams měl tentokrát za úkol vystavět hudební kulisu na doprovodech, které složil k předchozím dvěma Shrekům, a náležitě je rozvinout. "Byl to náročný úkol," říká Gregson-Williams. "Každý rok komponuji hodně filmových doprovodů, ale mým dětem záleží jen a pouze na tom, abych dělal na Shrekovi. Byla to docela jízda. Nemyslím, že by kdokoliv z nás na začátku věděl, do čeho se pouštíme. Shrek Třetí mi připadá super. Má všechno to, díky čemu si lidé zamilovali první dva díly, a spoustu dalších věcí."

"Harry nám mohl prostě dát ty věci, které nahrál dříve a odpískat to, ale tentokrát nás opravdu ohromil," říká jeden ze scénáristů Aron Warner. "Všechno to výrazně obohatil. Na konci máme velké hudební číslo, v jehož rámci hrají všechny postavy na nástroje, na něž hrát neumějí, takže je Harry nechal záměrně znít úplně rozladěně, což je pro každého skladatele hodně těžké. No a pak je musel plynule zakomponovat do skutečného doprovodu. Nebyla to jednoduchá práce."

"Filmová hudba je velmi důležitá a dokáže tomu, co vidíte na plátně, dodat úplně nový rozměr - zejména pak v případě animovaných filmů, protože v nich není nic, co by bylo skutečné," vysvětluje Gregson-Williams. "Pokud by to byl hraný film a Shrek s Arthurem by seděli na tom špalku u ohně, byly by všude okolo slyšet různé noční zvuky, byla by tam nějaká zvuková clona. Ale v tomhle případě prostě malujete na prázdné plátno. Snažíme se v jednotlivých scénách navodit nějakou náladu."

Významnou část hudební složky tvoří také impresivní sestava klasických rockových písní a nových písniček, které byly napsány přímo pro film. "Pamatuji si, že když jsme začali, znělo nám v hlavě pár písniček, okolo nichž jsme to vlastně vystavěli," říká Miller. "Ale jak se film měnil, měnily se i ty písničky. Nikdy nepřestáváme hledat. Bylo to velmi podstatné pro to, aby film fungoval."

Mezi písně, které Shreka na jeho cestě provázejí, patří "Live And Let Die" od skupiny Wings, "Do You Remember Rock 'N' Roll Radio" od The Ramones, "Immigrant Song" od Led Zeppelin, "Barracuda" od zpěvačky Fergie, "Joker And The Thief" od Wolfmother, "Cat's In The Cradle" od Harryho Chapina, "Thank You (Falettin' Me Be Mice Elf Again)" od Eddieho Murphyho a Antonia Banderase a "Losing Streak" od skupiny Eels, která pro film také složila novou píseň "Royal Pain".