Na plný plyn

Předlohou filmu Na plný plyn se stal komiks Michel Vaillant, který byl poprvé otištěn v roce 1957 a jehož autorem je Jean Graton. Dnes osmdesátiletý kreslíř žijící v Belgii tehdy netušil, jaký bude mít jeho hrdina osud. Ve svých kreslených příbězích využil svoje zkušenosti sportovního novináře. Michel Vaillant je jediným pilotem formule 1 mezi populárními kreslenými hrdiny a také jediným, který je obklopený vlastní rodinou. Je jedním z nejoblíbenějších hrdinou komiksů, což dokazuje úctyhodný počet doposud vydaných sešitů (65, poslední v říjnu 2003) a přes 20 milionů prodaných exemplářů. V roce 1967 byl natočen třináctidílný seriál a Michel Vaillant se stal televizním hrdinou. Dnes již Jean Graton nepracuje, štafetu převzal jeho syn Philippe. Další zajímavostí a jedinečností je, že v příbězích vystupují i skutečné postavy ze světa formule 1 od Jacky Ickxe po Michaela Schumachera.

Producent filmu Pierre-Ange Le Pogam, sám závodník – amatér, nijak neskrývá svou slabost pro původní komiksovou předlohu a zároveň svou touhu vytvořit nový, originální pohled na prostředí automobilových závodů, který by byl jak autentický, tak atraktivní pro diváky. Z filmu je patrná jeho fascinace tímto prostředím a lidmi, kteří každoročně posouvají hranice svých možností. Avšak film není pouhým dokumentem, nýbrž spojuje v sobě vše, co má akční film mít: vizuálně úchvatné prostředí a velké city. A také není doslovným přepisem komiksu, ale jeho volnou adaptací. Tvůrci přizpůsobili rekvizity a kostýmy současnosti a zachovali pouze logo stáje Vaillant.

Triumfem tohoto filmu je jeho režisér Louis-Pascal Couvelaire, který je schopen zvládnout natáčení jak akčních, tak hereckých scén. To, že se dříve věnoval natáčení reklam, se odráží i v obraze a estetice filmu.

Pro postavy byli vybíráni záměrně méně známí herci podle prvního dojmu tak, aby působili věrohodně jako závodníci. Hned od prvních zkoušek bylo jasné, že hlavní roli bude hrát Sagamore Stévenin. Všichni ostatní i přes své předchozí zkušenosti, museli projít castingem, aby vyhovovali představě o klanu Vaillantů. Film se natáčel jak ve francouzštině, tak v angličtině, podle národnosti herců.

Nejsilnějším momentem realizace filmu byla přítomnost na 24hodinovém závodě v Le Mans. Film se natáčel přímo během závodu a tvůrci museli splnit podmínky soutěže jako ostatní: zapsat se, vybavit dvě soutěžní stáje Vaillantů a Leadrů a absolvovat kvalifikační jízdy. Za tímto účelem se spojili s lidmi ze závodní stáje DAMS, profesionály, kteří pro ně připravili automobily a jejich repliky, tým mechaniků a především trénink závodníků a zkušební jízdy na okruhu. Celá příprava se stala druhým závodem, tentokrát s časem. Euforii z klasifikace vystřídal hned poté stres. Vždyť nešlo o natáčení průběhu závodu, ale o zfilmování příběhu, který se odehrává jen částečně při této soutěži.

Film se natáčel 85 dní na různých místech od okruhu v Le Mans, přes Alpy až po Kanadu. Při závodě bylo umístěno dvanáct kamer tak, aby vydržely a fungovaly při rychlosti 330 km/h a divák tak získal pocit, že on sám je pilotem formule 1.

Dlouhý popis
Motto: Rychlá závodní auta, rivalita, přátelství, láska.
Délka: 103 min
Země: Francie , 2003

345 hlasů