Láska nebeská, nová romantická komedie ve stylu Čtyři svatby a jeden pohřeb, Notting Hill a Deník Bridget Jonesové, nás zavede do současného předvánočního Londýna, kde se odehraje příběh skládající se z mnoha nádherných milostných historek -...

Film-vice

Autor takových hitů, jako byl Mr. Bean, ČTYŘI SVATBY A JEDEN POHŘEB a NOTTING HILL - Richard Curtis, toužil původně stát se hercem. Začal proto psát komedie, protože jak říká: "Neměl jsem velký talent a jediná cesta jak být obsazen byla, napsat si roli pro sebe."
Tehdy začal Curtis psát komedie a skeče a také se dali dohromady spolu s Rowanem Atkinsonem - pozdějším Mr. Beanem. Jejich přátelství začalo již během studií v Oxfordu.

Záměr napsat romantickou komedii o lásce se zrodil již v průběhu práce na filmu NOTTING HILL. Curtis pak odjel s rodinou na šestiměsíční dovolenou na Bali. "Už si nevzpomínám, co přesně bylo u zrodu toho příběhu," říká. "Myslím, že jsem si uvědomil, že začnu-li psát romantický film, strávím u toho možná celý svůj život. A také to trvalo tři roky, než jsem scénář dokončil. Rozhodl jsem se tehdy, že zpracuji devět nebo deset příběhů, které probíhají ve stejné době. Každý den o dovolené, když jsem šel na procházku, dával jsem dohromady tyto historky. Přemýšlel jsem o všem možném, co jsem sám poznal, o malých nehodách, které mne potkaly v minulosti, o životech lidí, které jsem znal, a tak se pomalu rodil příběh filmu LÁSKA NEBESKÁ."

Tim Bevan vzpomíná: "Společnost Working Title prospívala vzhledem k přátelství, které jsme navzájem uzavřeli a byli jsme na to hrdí. Velmi brzy jsme se dali dohromady s Richardem Curtisem a fakt, že vznikla LÁSKA NEBESKÁ, byl jen logickým důsledkem. Někdy během doby, kdy se rodil scénář, jsme začali uvažovat o tom, že by ho měl Curtis také natočit.

"Jednou jsem Richardovi, během natáčení filmu NOTTING HILL, řekl," říká Kenworthy, "víš, je tu jediná možnost: buď ten film natočíš ty, nebo já. Vůbec mě neudivuje, že autoři scénáře si často přejí režírovat vlastní práci. Pro scenáristu je těžké dát svou knihu někomu jinému, kdo má třeba rozdílnou představu. Proto jako producent jsem vždycky každý scénář střežil a stále jsem byl na pozoru, jestli všichni, kdo se na práci podílejí, chtějí opravdu natočit ten film, jaký scenárista napsal - a dělal jsem to vlastně za nepřítomného scenáristu." Curtis ovšem říká: "Měl jsem vždycky možnost být "na place", když jsem o to měl zájem, při každém natáčení, což jsem považoval za svou výsadu."
Pokud šlo o obsazení filmu, Curtis měl pro určité role přesnou představu, jaký herec by je měl hrát. Tak tomu nebylo ani u filmu NOTTING HILL. Byla to zkušenost, kterou získal od režiséra Mika Nevella při natáčení filmu ČTYŘI SVATBY. Ten až do posledního momentu neustále kombinoval herecké obsazení a zkoušel, jací lidé k sobě opravdu patří - a to bylo i pro film LÁSKA NEBESKÁ velmi důležité. "Ve filmu je na 20 hlavních rolí," říká Curtis, "a každá z těch postav má co říci. Proto byl jejich výběr opravdovou lahůdkou."

Nápad napsat film o ministerském předsedovi měl Curtis již před 20 lety, v době, kdy byl anglickým min. předsedou konservativec Edward Heath (1970-74). Autor tušil, že by mohlo být zábavné, kdyby se osobnost, jako je ministerský předseda, zamiloval do někoho, kdo nepatří do jeho společenské vrstvy, řekněme do ztřeštěné, dvaadvacetileté blondýnky. Curtise zajímalo podívat se na politika "jako na obyčejného člověka, proč by se nemohl ocitnout ve zmatku, jaký se zmocní zamilovaného člověka, bez ohledu na to, že je to muž odpovědný za zdraví, výchovu a život národa? Chtěl jsem ukázat kontrast mezi odpovědností a vážností tohoto povolání a slepou zamilovaností."

Curtis předpokládal, že hrát takovou postavu bude pro Hugha Granta určitě zábavné Grant si zase váží Curtisova autorského humoru a výstižných dialogů. "Úspěch této komedie je podstatnou měrou závislý na práci scenáristy, ale stejně důležité je tu jeho vzácný pozitivní přístup k životu. To, co obdivuji, je právě ten optimistický pohled na svět - myslím, že lidé si něco podobného skutečně přejí vidět. Když se na chvilku zamyslíte, uvědomíte si, že je to ten správný pohled."
Pro objekt lásky ministerského předsedy byla vybrána Martine McCutcheonová, herečka, která se stala známou a populární díky dramatickému seriálu EAST-ENDERS, ten se vysílal v TV po tři roky. O filmu říká: "To, co mě nejvíc zaujalo, že tento příběh je o mnoha typech lásky, o různých požadavcích, jaké na lidi klade a o mnoha svodech, jímž je možno podlehnout - a také o tom, že "skutečně láska je všude kolem nás". Scénář, tak jak je napsaný, je velmi autentický. Jsou v něm zachyceny trapné momenty, kdy jste do někoho bláznivě zamilováni a na ničem jiném vám nezáleží. Curtis vás dokázal přimět k smíchu v okamžicích, kdy byste se nejraději rozplakali. Řekla bych, že to je pro jeho tvůrčí práci charakteristické."

Liam Neeson získal roli ovdovělého otce nevlastního syna, což bylo pro něj zajímavou a novou příležitostí uplatnit své herecké schopnosti. Neeson říká: "Vždycky jsem obdivoval Richarda Curtise jako autora a moc mě potěšilo, že si na mne vzpomněl. Charakter Daniela je určitým způsobem ponurý, Ale nabízí šanci pojmout tuto postavu s určitou lehkostí a dodat jí potřebnou jednoduchost. Právě to mám rád."
Danielova nevlastního syna Sama hraje mladý herec Thomas Sangster. Je to již jeho šestá role během posledních dvou let. Velice si ji zamiloval zejména proto, že se díky jí naučil hrát na bubny - je ve skutečnosti synem muzikanta.

Inspiraci pro postavu spisovatele Jamieho - jehož ztvárňuje herec Colin Firth - mohl Curtis čerpat ze svého vlastního života. Tento milostný příběh oslavuje omlazující působnost lásky. Jamie, zklamaný nevěrou své partnerky, odjíždí na jih Francie, kde chce na vše zapomenout, napsat nový román a uzdravit své srdce. Mladá portugalská dívka (hraje ji skutečná Portugalka, zpěvačka Lucia Moniz), mu chodí uklízet a zamilují se do sebe, i když ani jeden z nich nerozumí jazyku toho druhého. O filmu Colin Firth říká: "Je to velmi ambiciózní dílo v tom, jak postihuje všechny možné a rozdílné aspekty milostných příběhů. Je to také velmi ambiciózní pokus, jak vyjít ze vzpomínky na všechny ty telefonní hovory z 11. září a připomenout, že všechny vypovídaly o lásce, o nějakém jejím druhu. Máte-li příležitost na samém konci svého života s někým promluvit, nezáleží na tom, jaký jste člověk, jaký život jste vedl a čeho špatného jste se třeba někdy dopustil, ale v takové chvíli to nutně bude jediná věc: poselství lásky. Je to velmi provokativní myšlenka a velká příležitost pokusit se něco podobného zobrazit."

Laura Linneyová si získala pozornost Richarda Curtise již několika svými postavami, a zejména svým výkonem ve filmu YOU CAN COUNT ON ME. Proto ji obsadil do role úřednice Sáry, zamilované do kolegy v práci (hraje ho Rodrigo Santoro). Curtis říká: "Stále jsem opakoval, že na tuto roli potřebujeme někoho, jako je Laura a ředitelka castingu se mě tedy zeptala: Proč jí tedy přímo neoslovíme? A myslím, že to byl šťastný výběr. Laura vyzařuje dobrotu a upřímnost. Je velmi čestná a to je základní vlastnost filmové Sáry. Sice svého kolegu v práci velmi miluje ale její momentální životní situace ji neumožní, aby svou lásku naplnila."

Jeden z párů, který existuje v centru příběhu Lásky nebeské jsou Karen a Harry, manľelé s dvěma dětmi, kteří ľijí ve velmi vyrovnaném milostném a vztahu. Když Curtis vymýšlel jejich příběh, snažil se vystopovat, "celou myšlenku co se stane, když je taková poklidná domácí atmosféra náhle narušena." Režisér hledal herce, kteří mohli bez problémů zahrát manžele, kteří spolu již dlouho žijí a jsou na sebe zvyklí a vybral Emmu Thompsonovou a Alana Rickmana, protože ti spolupracovali již na filmu ZIMNÍ HOST a ROZUM A CIT.

Rickman říká: "Je to výborné, můžete-li spolupracovat s někým, koho již znáte z předchozí spolupráce a proto mu důvěřujete. S Emmou Thompsonovou, která hrála mou manželku, jsme takřka vůbec nemuseli zkoušet, protože jsme se tak dobře znali.." A k problému této dvojice: "Karen a Harry jsou oba velmi vytížení a to často vede k určitým trhlinám v jejich vzájemném vztahu - a do jedné takové trhliny vstoupí mladá žena Mia, která pracuje v Harryho podniku. Je to třeba jen jeden okamžik v životě, jakých je řada, ale Harry je slabý jako většina mužů a tomuto okamžiku podlehne."
Emma Thompsonová byla potěšena, že se jí naskytla možnost spolupráce s tolika hereckými kolegy. "Richard je mistr v tom, jak dovede napsat na pohled lehký příběh, který v sobě skrývá tolik hloubky. V jediném příběhu ukazuje tolik lidských osudů, které se protínají až už skutečně nebo jen tématicky. Byla to výborná a zajímavá spolupráce."

Všestranný a uznávaný divadelní a filmový herec Bill Nighy hraje rockového veterána Billyho Macka, který se snaží o pozdní comeback. Billy a jeho dlouholetý manažer Joe (Gregor Fischer) řídili společně Billyho rockovou dráhu a Joe se nyní pokouší zařídit, aby Billy dosáhl jejího vrcholu upraveným hitem z "Love is all around" (který zazněl ve filmu ČTYŘI SVATBY) na "Christmas is all around" (Všude kolem jsou Vánoce).
Billyho příběh se liší od běžných romantických "love story", ukazuje jinou podobu lásky, neromantickou a platonickou. Curtis vysvětluje: "Uvědomil jsem si, že při intenzívní spolupráci může člověk strávit většinu života s někým, s nímž vlastně nikdy takovou dobu být nechtěl. Prostě jsem chtěl ukázat paradox profesionálního života, kdy člověk tráví mnohem více času se svým spolupracovníkem než se svou vlastní manželkou."

Curtis vytvořil zajímavý trojúhelník v příběhu novomanželského páru Petera (Chiwetel Ejiofor) a Julie (Keira Knightleyová) a jejich přítele Marka (Andrew Lincoln). Marek se snažil utajit svou lásku k přítelově nevěstě, a tím v obou vzbudil dojem, že ji nenávidí. Celá historie je pak vypointovaná v jediné dojemné, humorné a romantické scéně. Keira Knightleyová si vychutnala tuto stručnou a úspornou pointu jejich příběhu. "Je to tak výborně napsané, Richard se v této scéně opravdu vyznamenal. Je to výzva, vyjádřit celý příběh v několika málo scénách - nikdy jsem se s ničím podobným nesetkala. Bylo to pro mne pravé herecké potěšení."

Curtis jako autor a režisér přivedl vedle hlavních aktérů na scénu i řadu dalších, spíše okrajových figurek. Jedním z nich je prodavač sendvičů (Kris Marshall), který hledá ženu svých snů a věří, že ji najde v americkém Milwaukee. Dále pak pár, který spolu účinkuje při jakémsi pochybném natáčení (Martin Freeman a Joanna Pageová). Mezi nimi se rodí něžná a cudná láska, ačkoli při natáčení jsou skoro nazí a v intimních pozicích. Také se tu objevuje mysteriózní postava (Rowan Atkinson), která se jakoby bezděčně připlete do osudu některých hrdinů, nebo je tu desetiletá hvězda vánoční besídky (Olivia Olsonová), s andělským hlasem, do které je zamilován Danielův nevlastní syn Sam - to je několik postav, které vyplňují pestrou scénu tohoto příběhu.

Curtis natáčel převážně ve městě, které již po dvě desetiletí nazývá svým domovem - v Londýně. Jsou zde ale také scény z Marseille - letiště, restaurace a Aureliin dům, dále vila ve Vidaubanu - Francii, kde se spisovatel Jamie zotavuje ze své nešťastné lásky.
S natáčením se začalo 2. září 2002 a natáčelo se po 13 týdnů. Curtisovým záměrem bylo úvodní a závěrečnou scénu situovat na místo, kde je opravdu možno ukázat, že láska existuje: totiž do příletové haly na londýnském letišti v Heathrow. Vzpomíná: "Natáčeli jsem v Los Angeles a já jsem musel nejméně hodinu čekat na letišti, než přijela naše zavazadla. Bylo to pro mne něco výjimečného vidět, jak tváře znuděných lidí, kteří tam očekávali přílet svých blízkých, náhle explodovaly radostí, štěstím a láskou při setkání s nimi. Právě tady je možno vidět hloubku jejich citů, která se zračí v jejich tvářích. Je to určitá pravdivá stránka lidských charakterů a tu jsem chtěl ve filmu ukázat. Ačkoli tento film může být považován za totálně "sacharinový" doufám, že jasně vyjadřuje dvě věci: Dobří lidé vždy nenáviděli nacisty, což se prokázalo, a většina lidí se v životě zamilovává a miluje své děti, což stále platí. A nezáleží na tom, jak chmurnou dobu svět právě prožívá, základním principem života je a zůstane láska."