Radikální film chladnokrevně zachycující život dospívající dívky v současném Srbsku provokuje nejen explicitními sexuálními záběry, ale především pokládá otázku, jak moc ovlivňují nastupující generaci digitální revoluce a proměny tradičních...

Film-vice

KLIP, nekompromisní snímek z řad teenagerských „coming of age“ filmů, nabízí šokující pohled do života srbských náctiletých. Na rozdíl od svých předchůdců, jako byl americký film Kids (1995), se v KLIPU, jak už napovídá samotný název, neotevírá jen téma snižující se hranice, kdy mladí začínají s drogami a sexuálními vztahy. KLIP filmařsky důmyslně a přitom zcela přirozeně začleňuje do portrétu dnešních teenagerů současné sociální komunikační kanály a technologie, které mají velký vliv na jejich představu o mezilidských vztazích, včetně milostných.

Tak jako teenagerové z amerického filmu Kids mají daleko k dětským zábavám a starostem, tak je i realita hrdinů srbského snímku KLIP o dost drsnější než jak ji ukazují současné hudební klipy. Přesto je popová hudba, a zvláště ta srbská, jež se vyznačuje sexuální explicitou, modelem chování hlavní hrdince Jasně a jejím vrstevníkům. Ať už jde o noční party, sex nebo šikanování spolužáků, vše co zažívají, natáčejí na své mobilní telefony. Za přemrštěnými pózami, výroky, módou a gesty okoukanými z umělého světa videoklipů, jsou ale skutečné city, které se dřív nebo později musejí projevit navzdory ohlušující hudbě z repráků. Diskotékové tempo vždy na krátko ustane v civilních momentech, kdy jsou mladí aktéři konfrontováni se skutečnou srbskou realitou.

Debutující režisérka Maja Miloš se pokusila zachytit svět dnešních dospívajících jejich očima. Pokládá si zásadní otázku, kde je v našem přetechnizovaném světě místo pro lásku a jak může vypadat. Zároveň však vykresluje zoufalství generace Jasniných rodičů, kteří si s sebou nesou nejen válečná traumata, ale i ztrátu iluzí o světě, ve kterém žijí. Kontrast mezi světem dospívajících a dospělých je ve filmu velmi intenzivní a režisérka ho dociluje i tím, že část filmu nechala natočit samotné herce na jejich mobilní telefony. Ještě více tak podpořila skvělé herecké výkony vesměs šestnáctiletých neherců. Přestože získal významné mezinárodní ocenění, stal se KLIP prvním filmem, který ruské Ministerstvo kultury odmítlo vpustit do distribuce pro údajný závadný obsah. Maja Miloš je tak další obětí putinovského tažení proti současné kultuře.