Říkají mu Řidič. Přes den je filmovým kaskadérem, po nocích si přivydělává jako nájemný řidič zločineckých gangů. Nezajímá ho o jakou práci ten večer zrovna jde, řítí se nocí s policejními vozy v zádech. Shannon je Řidičovým učitelem i manažerem,...

Film-vice

Řidič (Ryan Gosling) je občanským povoláním kaskadér, který si po nocích přivydělává vyřizováním ne zcela legálních zakázek. Ať už je ale důvod jakýkoliv, za volantem je Řidiči vždy nejlépe.

Shannon (Bryan Cranston) je zčásti Řidičovým učitelem a zčásti manažerem. Protože dobře ví, jak talentovaný Řidič za volantem je, snaží se ho dohazovat buď filmovým a televizním režisérům v zábavním průmyslu nebo zlodějům, kteří potřebují rychlý a spolehlivý odvoz z místa činu a jsou ochotni za něj Shannonovi dobře zaplatit.

Shannon, který se neustále snaží přijít k dalším penězům, má v současné době v plánu financovat koupi sériového vozu, ve kterém by se Řidič mohl zúčastnit profesionálních závodů na okruzích. Jelikož nejbohatším mužem, kterého zná, je Bernie Rose (Albert Brooks), i když jsou zdroje jeho bohatství velmi pochybné, navrhne, aby se stal jejich investorem. Poté, co se Bernie Rose stane přímým svědkem Řidičova umění, trvá na tom, aby se spojili také s Ninem (Ron Perlman).

Samotářskému a ze svého dvojího života značně rozpolcenému Řidiči zcela změní život den, kdy se v domě, ve kterém bydlí, potká ve výtahu s Irene (Carey Mulligan). Když na ni znovu náhodou narazí v obchodě během nákupů, na které se Irene vydala se svým synem Beniciem (Kaden Leos), a všimne si, že má problémy s autem, nabídne jí sám od sebe pomoc. Zanedlouho je už pro něj zcela samozřejmé, že ji vozí do zaměstnání, stará se o Benicia a zaplétá se tak při čekání na opravu jejího auta stále intenzivněji do jejich životů.

Tato epizodka Řidičova života ale nečekaně končí ve chvíli, kdy je z vězení předčasně za dobré chování propuštěn Standard (Oscar Isaac), Irenin manžel. Ačkoliv mezi Řidičem a Irene k ničemu nedošlo, Standard se cítí ohrožený přítomností dalšího muže v životech členů své rodiny. Řidič se stáhne, protože respektuje Irenino přání udržet svou rodinu celistvou, ale když objeví Standarda zakrváceného na podlaze garáže ve společnosti vyděšeného Benicia, je Řidič zatažen do Irenina života ještě intenzivněji. A pak se objeví komplikace...

Adaptace
Drive je filmem na motivy stejnojmenné novely Jamese Sallise. Právě ten byl důvodem, proč producenti Marc E. Platt a Adam Siegel ze společnosti Marc Platt Productions nastartovali své tvůrčí motory a rozhodli se útlou knihu adaptovat do podoby celovečerního filmu.

Producent Adam Siegel vše vysvětluje: „Součástí mojí každodenní práce je hledat nápady na nové filmy a jednou ze souvisejících činností je i čtení Publisher's Weekly. Přečetl jsem si drobnou recenzi, která zmiňovala novelu o bezejmenném nájemném řidiči. Okamžitě mne to zaujalo a zavolal jsem agentovi a ještě téhož večera jsem si tu knihu přečetl.“

„Byl jsem velice nadšený,“ pokračuje. „Zdálo se mi, že se jedná o postavu, které už příliš často nejsou k vidění – byl to muž s jasným cílem. Byl v něčem velice dobrý a nehodlal se kvůli tomu cítit provinile.“

Zkušený producent Marc E. Platt, který dohlížel na takové filmy jako Pravá blondýnka nebo Wanted, s tím souhlasí. „Hlavní hrdina, zvaný prostě Řidič, si mě okamžitě získal. Byl to tajemný, odtažitý člověk, který se řídil velice specifickými pravidly.“

„Připomínal mi některé mé dřívější hrdiny,“ směje se. „Postavy, ke kterým jsem jako chlapec vzhlížel, představované herci jako Steve McQueen a Clint Eastwood. Muže, kteří toho mnoho nenamluvili, ale uměli se velice razantně ozvat a promlouvaly za ně jejich činy.“

Hossein Amini (tvůrci zvaný Hoss), který byl nominován na Oscara za svou adaptaci románu Henryho Jamese Holubičí křídla, dostal příležitost proměnit novelu do podoby scénáře.

„Byla to velice výjimečná kniha, jaké od filmových společností často nedostáváte, protože byla velice, velice temná – připomínala takřka báseň,“ vzpomíná scenárista Amini.

„Líbilo se mi na ní, že spisovatel James Sallis přišel s úžasnými postavami, propojenými velice prostým příběhem,“ pokračuje. „Byl tu nepatrný vedlejší příběh nájemného řidiče, který se zaplete do nezdařené bankovní loupeže a pak mu jde po krku mafie.“

Adaptovat zdánlivě snadný příběh do podoby kvalitního scénáře ale bylo těžší, než se zdálo.

„Největším problémem bylo to, že v knize neexistoval žádný lineární příběh,“ prozrazuje scenárista Amini. „Je plná retrospektivních sekcí a skáče v čase sem a tam. Tím jistě vzniká zajímavá kniha, ale pro mainstreamový film je to velice problematické schéma.“

„První velkou výzvou při adaptaci této konkrétní novely do podoby scénáře bylo najít hlavní linii a uspořádat ji a zjistit, zda její příběh obstojí i poté, když ho seřadíte chronologicky,“ potvrzuje producent Siegel.

„Celý ten koncept nepodařené loupeže už byl ve filmech mnohokrát k vidění,“ rozvádí Amini. „Zajímavé na téhle knize bylo to, jak loupež ovlivňuje ostatní postavy. Neovlivní jenom Řidiče, má obrovský dopad na všechny.“

Co se zachování ducha knihy při tvorbě adaptace týče, míní producent Platt toto: „Tenhle drobný kriminální příběh, který James Sallis napsal, na mě udělal velký dojem. Měl jsem dojem, že způsob, jakým kniha svůj svět prezentuje, je jednoznačně třeba ve shodně drsné podobě zachovat i ve scénáři.“

„To, že působí tak syrově, je z velké části způsobeno tím, že ho vnímáme Řidičovýma očima,“ zamýšlí se. „Právě tyhle prvky byly podle mého názoru kritické k tomu, aby se tenhle film nabídl výjimečný divácký zážitek.“