Co je šeptem ...

PŘÍBĚH
Příběh Co je šeptem… se odvíjí na usedlém předměstí Los Angeles, v Pasadeně. “Pasadena je naprosto dokonalá, spořádaná a rozvrstvená enkláva, “ říká Paula Weinstein ( Příšerná tchýně, Přeber si to), která film Co je šeptem…produkovala spolu s Benem Cosgrovem ( Good Night, And Good Luck). “Všechno se tam řídí nepsanými pravidly. Lidé chodí do těch samých country klubů, nakupují v těch samých obchodech a ví o všem, co se na ulici šustne. Vnějšně to může vypadat jako velmi dusné a nudné místo”. V této lokalitě žije Huttingerovic rodina: otec Earl (Richard Jenkins) a jeho dvě dcery, starší Sarah (Jennifer Aniston) a mladší Annie (Mena Suvari). Matka, která se vdávala velmi mladá a krásná, zemřela když bylo Sarah devět. “Sarah je zmatená a neví, kam jde a kým je,” říká Jennifer Aniston, která se stala slavnou díky televiznímu seriálu Přátelé a upozornila na sebe ve filmech Hodná holka a Božský Bruce. “Myslím, že to má svůj původ v tom, že od matčiny smrti cítí, jak se objektivně vzato zhoršily vztahy”. Sarah žije v New Yorku, vede si svůj život žurnalistky v The New York Times a domnívá se, že jako pisatelka rubrik svatby a pohřby dosáhla vrcholu společenského žebříčku. Dvojznačnost vůči práci a rodině se odráží ve vztahu k jejímu snoubenci Jeffovi, kterého si možná ani nechce vzít. “Sarah se obává, že tento usedlý rodinný život ji naprosto pohltí, “ říká režisér Rob Reiner, který stojí za některými z nejúspěšnějších a nejvlivnějších komedií jako jsou když Harry potkal Sally a Hraje skupina Spinal Tap. “Nechce jen to, aby její život byl o trochu dobrodružnější, protože se nechce namáčet do ničeho, co jí není po chuti, ale má také oprávněný strach, že se ve středostavovském životním stylu naprosto ztratí”. Když Sarah do Pasadeny přivede na Anninu svatbu svého milého Jeffa, otec jej vítá jako jasného budoucího zetě… a Sarah se mimo jiné bojí veřejně oznámit, že už jsou dáno zasnoubení. “Jeff je velmi pohodový mladý muž, jehož úmysly jsou naprosto čisté,” říká Mark Ruffalo, který získal své vstřícné hodnocení jak v dramatech, tak komediích jakými jsou například Na mě se můžeš spolehnout a Co když je to pravda?. “Má Sarah rád a na svatbu se těší. A pak najednou vidí, že ona své někdejší rozhodnutí znovu zvažuje a chce se ze svého závazku vyvléknout. Teď už si svým přitakáním Jeffově nabídce není tak jistá. Bojí se udělat jakékoliv vážné rozhodnutí, ba si jen vybrat. Tím, že o proběhlých zásnubách nikomu nic neřekne, se vlastně vyhýbá rozhodnutí”. V porovnání se Sarah se její mladší sestra Annie na závazek manželství jen třese. Na rozdíl od Sarah jde Annie do závazků s lehkomyslností a nadšením nebo alespoň, jak si Sarah myslí, ‘Moje sestra miluje okovy’. “Annie a Sarah by v blízkosti jedna druhé pravděpodobně prožily celý život, tak se to u sester v Pasadeně očekává,” poznamenává Mena Suvari, hvězda filmu Americká krása a prvního a druhého dílu série Prci, prci, prcičky. “Těžko říct, jaká by však byla jejich opravdová emocionální blízkost”. Sarah nechápe, jak se může Annie do manželství hrnout s takovou lehkostí. Pro ni to takřka znamená konec jakéhokoliv možného vzrušení a počátek ubíjející nudy. “Annie jde do všeho po hlavě a o jednotlivostech moc nepřemýšlí,” říká Suvari. “V jednom momentě se jí Sarah zeptá, zda má strach a Annie jí na to odvětí ‘Strach z čeho?’. Naprosto nechápe, kam tím její sestra míří a je omráčená tím, že by jí vůbec kladla takovou hloupou otázku.” Hovory v Huttingerovic domácnosti se drží bezpečných témat – klub, tenis, rybaření. “Sarah nikdy schopna pochopit, proč ke své vlastní rodině přistupuje s takovým odstupem,” říká Aniston. “Je tak trochu horou-sopkou Sv. Heleny neboť kdykoliv může vybuchnout. Během filmu vidíme, jak se přibližuje sobě samé a na základě toho může udělat správné rozhodnutí.“ Stejně jako Sarah i Aniston si myslí, že její filmový problém se dotýká skutečností obecné povahy. Lidé při rozhodování o své budoucnosti někdy zažívají velmi nepříjemné pocity. „Jennifer nás bere na pouť, jejímž cílem je uvědomit si své pocity a potřeby,“ popisuje Reiner. „Je sexy a roztomilá a je to nejen skvělá komediantka, ale také představitelka, která se nebojí zračit hluboké emoce. Takových lidí moc není“. Richard Jenkins hraje Earla Huttingera, tichou hlavu rodiny. “Vnějšně se zdá, že Earl se záměrně vyhýbá jakémukoliv vnitřnímu tlaku a nebo komplikovaným emocím, které čiší ze Sarah,” říká Jenkins, herecký veterán, který je hvězdou populární série Odpočívej v pokoji a v současnosti i filmu North County. “Nemyslím si však, že takovým je i v hloubi svého srdce. Když je to nutné, emoce si připouští. Zvláště pokud jde o jeho dcery. Vidí-li nešťastnou Sarah, udělá obrazně řečeno krok dopředu a řekne jí vše, co by v danou chvíli měla slyšet”. Nejochotnější ucho pro naslouchání cizím nářkům patří babičce Katharine, jíž se zhostila slavná Shirley Maclaine. Reiner říká, že když se mu naskytla možnost pracovat s legendou stříbrného plátna, která byla nominována na šest Oscarů a v roce 1984 jednoho získala za Cena za něžnost, zářil štěstím. “Je skvělá,” jásá režisér. “Je v ní přítomno jakési skryté ostří, což se pro roli Katharine, která je vlastně takovou filmovou hvězdou žijící uprostřed pasadenské komunity, skvěle hodilo. Shirley věděla naprosto přesně, jak roli Katharine uchopit”. Na to Aniston reaguje: “Je takovým zapalovačem emocí v celém svém okolí. Zbožňuji ji. Vždycky pro mě byla bohyní. A stále nemohu uvěřit tomu, že se mi poštěstilo být s ní na placu. V každém ohledu je fantastická”. “Katharine v pasadenském prostředí přežila jen díky tomu, že je nadána štiplavým humorem a má značně rebelantskou povahu,” říká Maclaine o své postavě. V jednom z klíčovým momentů pak Sarah sdělí, že její matka před svatbou utekla do Cabo Las Lucas s jistým mladým mužem, aby se pak pod tlakem událostí vrátila těsně před svým obřadem. “Když jí Sarah začne zpovídat, Katharine se do toho nechce,” říká Maclaine. “Nechce zranit city svého zetě a zjevně se jí moc nechce vyprávět rodině celý příběh o ní samotné, své dceři a jejich společném milenci”. Aby to nebylo příliš jednoduché, dozví se Sarah od jedné své tety, že onen mladý muž byl spolužákem autora románu Absolvent. “Sarah je v šoku,” říká Weinestein. „Tohle o své matce nikdy nevěděla. V jejích představách to vždy byla domácí puťka. Překvapuje jí, že její matka se v jistou dobu cítila stejně emocionálně zmatená a v pasti jako ona. Utekl její matka proto, aby opravdu začala nový život někde jinde a nebo to byl jen romantický úlet?“ Všechny tyto nové informace Sarah vhánějí do mlhy stovek otázek: co když ona sama je výsledkem této romance? Sarah chce poskládat příběh rodinné minulosti dohromady a proto se vydává „na lov pokladů“ – najít chybějící dílek v podobě tajemného muže, se kterým se spustila její matka. „Sarah otevře Pandořinu skříňku uprostřed svatby své sestry, což dobře podtrhuje skutečnost, že se od vlastní rodiny trochu odrodila. Nezajímá ji, jak se bude otec nebo sestra cítit,“ říká Aniston. „A navíc: vypadá jinak, nebaví ji tenis, řídí rychleji než by měla. Množina všech těchto rozdílů jí znejišťuje a tak se chce přesvědčit, co je na nich pravdy: nepatří-li do Huttingerovic rodiny, pak kam? A kdo je její otec?“ Jeff do toho boje za sebepoznáním jde s ní ale v té chvíli ještě netuší, jak se chod událostí zvrtne. “Je mu jedno, kdo je její opravdový otec,” říká Ruffalo. „A tahle jeho laxnost málem podlomí i to poslední, na čem její náklonnost k Jeffovi stojí.“ Reiner poznamenává, že Ruffalo svou postavu naplnil jakousi tichou silou, která mu dává odvahu vyrovnat se s danou situací. „Jeho role je velmi složitá, protože představuje muže tak, jak ve filmech běžně zobrazováni nejsou,“ říká režisér. „Mark jakoby tu ve skutečnosti hrál ženskou úlohu v tradiční romantické komedii. Mimo jiné však musí ukázat i mužskou sílu. Mark je jedním z nejlepších amerických herců současnosti – je velmi sexy a mužný a zároveň dokáže odstínit komedii, drama, zranitelnost i sílu“. Podstatou emocionální rozjitřenosti Sarah je obava, že manželství je konec veškerého dobrodružství. A když se konečně setkává s mužem, za kterým její matka před lety utekla do Baja California, i ona podléhá jeho vábení. „Beau Burroughs je zosobněnou fantazií tří generací žen,“ říká Reiner. „Představuje dobrodružství a vzrušení – jiný druh života, světlo na konci tunelu, jinakost v prozaičnosti dne. Možná to zní zvláštně, ale tři generace žen z Huttigerovic rodiny potřebovaly tuhle malou zajížďku skrze zemi jménem Beau, aby zjistily, kým opravdu jsou. Představuje život, který chceme a nebo – jak si myslíme - bychom měli vést. Jde o jakýsi imaginární život, který na nás čeká kdesi za rohem a prý je důležité se s ním neminout. Skutečnost je však mnohem složitější“. Beaův představitel, Kevin Costner, podal vynikající výkony ve filmech Tanec s vlky, Tělesný strážce, Robin Hood: Král zlodějů a nedávno také ve Druhá strana mince. „Beau je úspěšný a ambiciózní chlapík, který je ve světě počítačů tím, kdo dokáže odhadovat budoucí trendy,“ říká Costner. „Když se s ním Sarah setká, už za sebou má vedoucí pozice ve třech nebo čtyřech společnostech, které založil a pak s velkým ziskem úspěšně prodal“. Producentka Weinstein k tomu říká: „Kevin je jedním z nejkouzelnějších lidí, s jakým jsem se kdy setkala. Je velmi nenucený a připomíná filmovou hvězdu ze starých časů. Je to světák, ale zároveň se drží hodně při zemi. Jednoduše mu uvěříte, že by snadno dokázal pobláznit Sarah, její matku i babičku“. Beau je pohodový volnomyšlenkář, který Sarah nabídne rámě, na kterém se může vyplakat, když se pomalu začíná vzdávat představy, že Beau by mohl být jejím opravdovým otcem. „Sarah je v podstatě na úplném začátku.,“ říká Aniston. „Myslela si, že našla svou odpověď, ale to se později ukáže jako iluze“. Beau a Sarah spolu strávili noc v družném rozhovoru a Sarah pojednou zjišťuje, že jej chce políbit. „Má spoustu nevyřešených životních otázek a prochází nelehkým rozhodováním ohledně manželství,“ říká Costner,“ rozhovor s Beauem z ní jistým způsobem snímá úzkost. Cítí, že se jí ulevilo, je uvolněná... ale stále zranitelná. Tohle emocionální rozpoložení dejte dohromady s kapkou alkoholu a máte tu pěkně třaskavou situaci“. Po společné noci je Sarah postavena před problém, který si tak říkajíc sama upekla: je připravena na závazek s Jeffem a nebo se raději oddat vzrušujícímu, byť časově omezenému, románku s Beauem? Weinstein k tomu říká: „Beau ve filmu vlastně tvrdí, že ho vždycky svedly ženy. Ve své podstatě říká, že není třeba být nikomu oddán nebo zavázán. Nevěří tomu, že byste se mohli minout se svým určením. To je pro Sarah velmi svůdná myšlenka, protože právě tohle vnímání světa ji prve uvrhlo do stavu, kdy se cítila v pasti.“ Weinstein říká: „Komedie daného půdorysu je přesně materiálem pro Roba Reinera. Rob dokáže najít humor a cit ve v podstatě každé situaci, a dokáže to pak velmi důvěryhodně podat. Rozumí té dvojlomnosti, kdy chcete závazek a zároveň chcete být volní. Z každé situace je schopen vydolovat něco pravdivého a emblematického a natočit to buď s nadhledem nebo takřka se slzou v oku, pokud si to scéna žádá”.

PRODUKCE Děj filmu Co je šeptem… je zasazen do roku 1997, aby se tak synchronizoval vznik románu a filmu Absolvent s Reinerovým příběhem. Lokace, které ve filmu vidíme – Pasadena, New York, Severní Kalifornie - jsou však současné. Pasadena byla založena roku 1885 v pohoří San Gabriel a brzy se pro své vlídné podnebí stala oblíbeným zimním útočištěm bohatých lidí z východního pobřeží Ameriky. Mnoho z původní výstavby dosud stojí. V okruhu Huttingerovic známých se vypráví vtip: “Z Los Angeles nepochází nikdo. A pokud přece jen ano, je z Pasadeny”. Producent Ben Cosgrove říká: “Je to taková příměstská komunita s tradičnějšími a konzervativnějšími hodnotami. Sarah upřímně děsí tamní svět bílých tyčkových plotů, který je ve filmu takřka samostatnou postavou”. Film se odehrává na několika lokacích – v New Yorku, kde Sarah žije a kam se vždycky ráda vrací, v Pasadeně, bydlišti klanu Huttingerů, a v Severní Kalifornii, která je světem Beau Burroughse. Dvojnásobný držitel nominace na Oscara, Thomas Sanders ( Zachraňte vojína Ryana, Drákula), se tato prostředí pokusil viditelně oddělit. “Barvy Huttingerovic světa jsou poněkud nudné a klaustrofobické. U Beau Burroughse se to má jinak – barvy charakterizují jeho touhu po krásnu a volnosti. Na barevné škále jsme dlouho pracovali, neboť jsme chtěli, aby bylo na první pohled jasné, jaké světy postavy obývají”. Tvůrci zasadili večeři po nácviku svatebního obřadu do Huttingerovic domu, který je také povýšen na samostatnou postavu. “Pasadena není světem žádných chudáků,” říká Sanders,” ale chtěli jsme odlišit Beaův extrémně nákladný svět od toho, který obývá Sarah, což ji má ve výsledném efektu zviklat. Návrhářka kostýmů Kym Barrett (trilogie Matrix) se pokusila vystavět šatník postav na stejném kontrastu. “Vzít průměrného a nenáročného člověka jako je Sarah a vhodit ji do neuvěřitelné a netradiční situace se ukázalo jako úžasná myšlenka, protože i prostřednictvím kostýmů můžete odlišit jejich světy,” říká návrhářka. Barrett vytvořila šatník typický pro mladou kariérní ženu v roce 1997. Bylo také důležité mít na paměti, že v Pasadeně se film odehrává jen chvíli a ona si tam s sebou zákonitě nemůže přemístit celý šatník. Během zkoušek kostýmů v přípravné fázi Barrett spolupracovala s herci a ti jí poskytli i cenné rady ohledně svých postav. “Jennifer měla několik dobrých nápadů ohledně toho, jak by asi Sarah chodila oblékaná,” říká Barrett. “Nechtěla, aby to vypadalo, že příliš dbá na svou image, Sarah není ten typ, který věčně řeší, že nemá co na sebe. Pár věcí jsme navrhli a ušili, jiné jsme nakoupili v obchodech a upravili je tak, aby vypadaly přibližně na rok 1997”. Skoro celý šatník postavy Katharine, kterou ztvárnila Shirely Mclaine, naopak vznikl od návrhu až do posledního stehu ve filmových dílnách. “Se Shirley jsme si moc užili, protože se dokonale ponořila do své postavy,” říká Barrett. “Vytvořila nám celou historii toho, co kdy nosila, což mi práci velmi zjednodušilo. A právě to mě na tom bavilo nejvíc, vypadala při tom jako pravá filmová hvězda”. Natáčení se započalo v kalifornském Palos Verdes a poté se štáb přemístil do Los Angeles, přesněji do hotelu Four Seasons. V následujících měsících se herci a štáb pohybovali po Pasadeně, aby její početná zákoutí připravili pro film. Jedním z nich je kostel All Saints Episcopal Church v pseudogotickém stylu z roku 1923, který je znám díky svým vitrážím, z nichž jedna je původem od Tiffanyho. V kostele se odehrává scéna svatby Annie, kvůli níž Sarah a Jeff přijeli z New Yorku. Jejich oddávajícím je ve filmu George Regas, někdejší rektor All Saints, který byl duchovní slavného scenáristy T.M.Griffina, který také v Pasadeně vyrůstal. Přes ulici stojí Pasadena City Hall, budova z roku 1927, která se inspirovala renesančním stylem italského architekta ze 16. Století Andrease Palladina. Její tašková střecha je vidět na kilometry daleko a v komplexu budovy je i krytá fontána, u níž se odehrává sekvence Casablanca Ball. V této scéně vezme Beau svou novou známou Sarah na extravagantní ples nazvaný Northern California, aby jí omráčil tím, jak to chodí v jeho životě. All Saints Episcopal Church ve scénáři figuroval od samého počátku, ale to, že se tvůrcům podařilo sehnat povolení k natáčení i do City Hall, bylo pro všechny velké překvapení. Vedoucí výroby Thomas Sanders se dozvěděl, že v době natáčení město chystá zásadní úpravy, které by tuto unikátní budovy chránily před případnými zemětřeseními. Během natáčení pak zjistil, že do této budovy by se skvěle hodila scéna bálu. “Svolal jsem si tým svých spolupracovníků, sešli jsme se tam a naplánovali si, jak bude Casablanca Ball vypadat – a to ještě před tím, než jsme získali povolení od managerů budovy. Od samého začátku jsem věděl, že nám to povolení dají. Nebylo co ztratit,” říká Sanders. Kameraman Peter Daming se musel vypořádat s problémem jak nasvítit tak velký prostor. „Dvůr City Hall je obrovský,“ popisuje Daming. “Je na něm spousta různých výklenků, kam umístit lampy, aby bylo osvětlení v kontrastu se světlými večerními róbami hostů a prostřenými tabulemi”. Aby si Daming daný úkol trochu zjednodušil, nechal u stropu zastřešeného dvora umístit několik balonů s heliem a lampami, které pak scénu zalévaly příjemným rozptýleným světlem, jež pak bylo vidět i z okolních budov.

O FILMU ABSOLVENT Tento snímek byl nominován na sedm Oscarů a nakonec získal jednoho z nich za režii. Zlomová společenská satira Absolvent také zahájila kariéru pozdějšího dvojnásobného držitele Oscara Dustina Hoffmana a potvrdila režijní kvality slavného režiséra Mike Nicholse. K film pulzujícímu vzpurným duchem 60. let napsalo hudbu slavné duo Simon a Garfunkel a představili se v něm Hoffman v roli Benjamina Braddocka, Anne Bancroft jako paní Robinson a Katharine Ross jako její dcera Elaine. Režie se ujal Mike Nichols, za adaptací stejnojmenného románu Charlese Webba stojí Buck Henry a Calder Willingham. Webb svého Absolventa publikoval v roce 1963 jako svůj literární debut a rázem s ním uspěl. Román je příběhem mladého obyvatele z Pasadeny, Benjamina Braddocka, který se krátce po dostudování vysoké školy zapletl se znuděnou paničkou Robinson, jinak též manželkou obchodního partnera svého otce. Když se Benjamin zamiluje do Robinsonovic krásné dcery Elaine, paní Robinson ze žárlivosti naruší sžívání mladého vztahu veřejným přiznáním avantýry s Benem. Benjamin poprvé v životě ví, co chce a pokouší se Elaine, která si má vzít někoho jiného, přesvědčit o své lásce.

Dlouhý popis
Motto: Podle skutečné fámy ...
Délka: 97 min
Země: USA, Německo, Australie , 2005

931 hlasů