Apocalypto

O NATÁČENÍ
Film se natáčel v Catemaco a ve Veracruz, v jednom z posledních zachovalých deštných pralesů v Novém Mexiku. Natáčelo se také v Yucatánu, jižní Kalifornii, Edmontonu, Calgary, Torontu, Vancouveru a střední Americe. Většina postav byla obsazena místními obyvateli. Na Apocalypto se podíleli špičkoví tvůrci. Film režíroval Mel Gibson, který se spolu s Brucem Daveyem podílel i na produkci. Scénář vznikl za spolupráce Mela Gibsona a Farhada Safinia, který je současně koproducentem filmu. Společně se snažili umělecky uchopit nelehký konec mayské civilizace. Safinia procestoval Yucatán, prohlédl si památky mayské kultury a Gibsona pro tuto myšlenku nadchl. Na filmu se podílel i slavný kameraman Dean Semler, jenž v minulosti získal Oscara za film Tanec s vlky (Dances with Wolves, režie Kevin Costner, 1990). Na Oscara byl také dvakrát nominovaný Tom Sanders Zachraňte vojína Ryana (Saving Private Ryan, režie Steven Spielberg, 1998), Drákula (Dracula, režie Francis Ford Coppola, 1992), Statečné srdce (Braveheart, režie Mel Gibson, 1995), jež měl na starosti výpravu filmu. Na filmu se také podílel na Oscara dvakrát nominovaný střihač John Wright: Nebezpečná rychlost (Speed, režie Darren Walsh, 1994), Hon na ponorku (The Hunt for Red October, režie John McTiernan, 1990), Umučení Krista (The Passion of the Christ, režie Mel Gibson, 2004) a držitel Oscara a mnohonásobných nominací hudební skladatel James Horner: Titanic (Titanic, režie James Cameron, 1997), Čistá duše (A Beautiful Mind, režie Ron Howard, 2001), Dům z písku a mlhy (House of Sand and Fog, režie Vadim Perelman, 2003).

Uznávaný, přesto (nebo právě proto) aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení filmu opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista (The Passion of the Christ, režie Mel Gibson, 2004). Tímto dialektem se v současnosti mluví na poloostrově Yucatán. Jen málo lidí ho vůbec někdy slyšelo, natož aby ho uměli. Jakmile Gibson a Safinia scénář dopsali, všechny dialogy byly přeloženy. Správnou výslovnost učili herce rodilí mluvčí z Yucatánu. Gibson a Safinia příběh konzultovali s doktorem Richardem D. Hansenem, světoznámým archeologem a specialistou na Maye.

Slavná civilizace, která dosáhla největšího rozmachu kolem roku 600 n.l. v jižním Mexiku a severní Guatemale, nebyla zničena zvenčí, ale její rozklad začal pravděpodobně uvnitř ní samé. K zájmu o místní kulturu přivedla Mela Gibsona spolupráce s projektem Mirador Basin - záchrana guatemalského deštného pralesa a pozůstatků mayských staveb.

Hlavní tvůrčí pojetí Apocalypta spočívá v neustálém pohybu a silné vizuální stránce. „Od chvíle, kdy film začne, vše, co na plátně vidíte, je v pohybu,“ vysvětluje Gibson, „Každá scéna, každý záběr se pohybuje a také v každém záběru nebo scéně se všichni pohybují.“ Tvůrci filmu se snažili, aby příběh působil co nejvíce realisticky. Mel Gibson byl od začátku odhodlán použít jako herce místní obyvatele, tedy tváře neznámé filmovým divákům. „Mnohem lépe pak příběhu uvěříte, je přesvědčivější, protože si herce nespojujete s žádnou z jejich předchozích rolí,“ vysvětluje Gibson, „to ale neznamená, že nebudete svědky skvělých hereckých výkonů.“

Tom Sanders spolupracoval s Melem Gibsonem už na filmu Statečné srdce (Braveheart, režie Mel Gibson, 1995). Důkladně studoval mayskou architekturu a dobové stavební technologie. Zajímal se o to, jaké používali Mayové opevnění, jakým způsobem stavěli domy a pyramidy, náměstí, zdi z lebek, tržiště apod. Tom Sanders také úzce spolupracoval s Richardem D. Hansenem. Pečlivě studoval mayské nářadí, běžné předměty, zbraně, textil a keramiku. A po detailním seznámení s mayskou kulturou začal tento dávný svět rekonstruovat. „Téměř všechno, co ve filmu vidíte, včetně rekvizit, bylo ručně vyrobeno v Mexiku,“ dodává Sanders. Dávnou mayskou metropoli budovali filmaři na vzdáleném třtinovém poli v Boqueron, asi 45 minut od města Veracruz. Na výstavbě města pracovali převážně místní obyvatelé, kterým štáb poskytl práci a posílil tak místní ekonomiku.

Když bylo vše postavené, muselo se to poničit, aby byl dojem rozkladu civilizace věrohodný. „Problémy, se kterými se museli vypořádat Mayové se velmi podobají těm, kterým čelíme v současnosti my. Především co se týče velkého zničení životního prostředí.“ Například bylo třeba simulovat splašky vytékající do znečištěných městských kanálů s vodou. Na terasovitá pole byla nejprve vysázena kukuřice, a potom zničena, aby dokreslila atmosféru hladu a katastrofy. „Vše, co jsme vysázeli a vystavěli muselo být mrtvé,“ říká Sanders, „Mělo to vypadat jako uprostřed vyprahlé krajiny, kde se v naději na zlepšení obětuje jeden člověk za druhým. Chtěli jsme ukázat zničené životní prostředí, které tuto situaci vyvolalo.“ Štáb nejprve hledal vhodné lokace. Největší problém měl s nalezením autentické džungle. Při hledání si filmařský tým uvědomil, jak velmi málo panenského tropického pralesa už můžeme v současnosti v Americe najít.

Stejně jako ve svých předchozích filmech, Statečné srdce (Braveheart, režie Mel Gibson, 1995) a Umučení Krista (The Passion of the Christ, režie Mel Gibson, 2004), usiloval Mel Gibson coby režisér o maximální autentičnost. „Snažil jsem se, aby se diváci ocitli v té době, nechtěl jsem ani stopu po 21. století. Zároveň jsem usiloval o to, abych příběh zachytil moderní filmovou technikou.“ Ve spolupráci s hlavním kameramanem Deanem Semlerem proto Gibson použil vysokooktanový vzhled filmu. Po dlouhých diskuzích se oba rozhodli pro digitální zpracování. Využili nový kamerový systém s vysokým rozlišením Genesis.

„Chtěl jsem trochu probrat k životu žánr akčního dobrodružného filmu, který v posledních letech zachází na úbytě vinou počítačových efektů, tuctových příběhů a mělkých postav,“ tvrdí Gibson. On sám se proto počítačovým trikům pokud možno vyhýbá a bez jejich pomoci se pokusil realizovat dokonce i drastickou scénu zápasu člověka s dravou šelmou. „Odnesl jsem si pár ošklivých kousanců,“ říká Rudy Youngblood, Indián z kmene Komančů, který si zahrál postavu Jaguar Paw. „Ano, jsem megaloman a chci, aby to byla podívaná mýtických rozměrů,“ přiznává Gibson. „Tohle je nejnáročnější projekt, na jakém jsem kdy pracoval,“ přitakává výtvarník Tom Sanders, který má za sebou tvrdou školu filmů typu Statečné srdce (Braveheart, režie Mel Gibson, 1995) či Zachraňte vojína Ryana (Saving Private Ryan, režie Steven Spielberg, 1998). Přes to všechno se rozpočet Apocalypta vejde do padesáti milionů dolarů, což je na velkolepou historickou podívanou suma opravdu velmi mírná. Gibson vycítil, že filmoví diváci nechtějí jen napětí: „Myslím, že lidi zajímají velké příběhy, které se jich dotknou emočně i duchovně.“

Gibson má díky Umučení Krista (The Passion of the Christ, režie Mel Gibson 2004) bohaté zkušenosti s kontroverzními reakcemi různých zaujatých skupin. Tentokrát se rozhodl jim předejít, neboť je téma lidských obětí v mayské kultuře dost ožehavé. Dvě třetiny jeho herců a členů štábu proto pocházely z Mexika a obcím v okolí Veracruz věnoval celý milion dolarů na nápravu škod, které zde před časem způsobil hurikán Stan. Zatímco film Umučení Krista (The Passion of the Christ, režie Mel Gibson, 2004) před premiérou jen velmi obtížně hledal distributora, ochotného ujmout se tak neobvyklého a silné emoce vyvolávajícího snímku, bylo tentokrát všechno snadné. Gibsonovi stačilo jen předložit synopsi a společnost Disney se jeho snímku s nadšením ujala. Světová premiéra Apocalypta byla původně plánována na srpen (česká premiéra na září roku 2006), ale vzhledem k silným dešťům v Mexiku, které zkomplikovaly natáčení, musela být odložena na prosinec.

Dlouhý popis
Motto: Byl jejich osud předurčen?
Délka: 133 min

557 hlasů