Američan

O vzniku filmu
Po svém prvním úspěšném a Oscarem ověnčeném celovečerním dramatickém filmu Control, hledal režisér Anton Corbijn úmyslně námět k novému filmu, který by co se nejvíce lišil od filmu předchozího. Připouští, že začal číst scénáře k thrillerům. "Téma Američana, samotáře, který se snaží najít spásu kvůli věcem, které spáchal, mě zaujalo, stejně jako napětí a milostný vztah, který tento příběh obsahuje. V tom bylo něco, co mi připadalo nejen napínavé, ale též dobré k zamyšlení."

“Přes 35 let jsem pracoval jako portrétní fotograf; filmařina je pro mě nové dobrodružství. Pořád se ještě hledám. Cítím, že oba filmy spojuje nápad chtít změnit svůj život. Jak konat dobro, když jste před tím páchali zlo. Je možné překonat věci, které ve vás možná jsou a které vás definují?”

Hudba jako motivace i téma ve filmu Control – byla pro Corbijna klíčová v letech, kdy začínal. Stejně tak žánr filmu, vzpomíná režisér: “Za svůj život jsem moc filmů neviděl, ale vždy mě lákaly westerny, z dětství si pamatuju film Rawhide [televizní seriál ze 60. let s Clintem Eastwoodem]. Westerny mě vždy přitahovaly díky svým příběhům i morálce. I když film Američan není vlastně western, tuto strukturu tohoto žánru má; cizinec přijde do malého města a spojí se tam s pár lidmi, ale jeho minulost ho dožene – a dojde na lámání chleba.”

Producentka Anne Careyová souhlasně dodává, že v Američanovi, podobně jako ve westernech, “je muž, který žil se zbraní v ruce a násilí, v kterém žil teď ohrožuje klid, který se snažil najít v městečku, kde se usadil.

“Román Martina Boothe A Very Private Gentleman jsem četl před deseti lety a hned jsem si řekl, že by to mohl být dobrý, zábavný žánrový film s komplikovanou a zajímavou hlavní postavou. Producenti Ann Wingateová a Jill Green uzavírali smlouvy na práva současně. Rozhodli jsme se, že si nebudeme konkurovat a radši spojíme síly a film vytvoříme společně.”

Pro Corbijna bylo důležité, kde se bude natáčet, protože to prostředí ve filmu sehrálo rovněž svou roli. Corbijn uvádí: "Měl jsem jasnou představu, jak by měla krajina vypadat a města a vesnice jsem chtěl použít jako pozadí.”

Film se měl původně jmenovat stejně jako román, pak ho ale Corbijn změnil na
Il Americano a až nakonec vznikl název The American - Američan.

Specifická místa v Itálii, kde se měl film odehrávat byla omezena pohořím Abruzzo, což je hornatý kraj na východ od Říma, který se rozprostírá od úpatí Apeninského pohoří směrem k Jadranu. "Odlehlá a majestátní oblast je drsným a nefalšovaným prostředím, které se ve filmu často nevidí," dodává Corbijn.

V zimě 2008 už měli filmaři v pohoří Abruzzo vybrané všechny lokace. Ale 6. dubna 2009 postihlo pohoří Abruzzo zemětřesení. Bylo tam přes 300 obětí a 60 tisíc lidí nemělo najednou střechu nad hlavou. Mnoho míst starodávného města L’aquila, které leží necelých 45 km severovýchodně od Říma, bylo v ruinách.

6. dubna měl rovněž Corbijn schůzku s Clooneym, aby dokončili poslední plány ohledně hlavní role. “Doufali jsme, že natáčení filmu Američan pomůže ekonomicky tuto oblast oživit, jednak díky penězům z produkce a jednak tím, že dokončený film podpoří v budoucnu cestovní ruch v této oblasti.”

Film začal vznikat v dubnu a všichni říkali, že je třeba s pohořím Abruzzo počítat. Potřebovali, aby takový film existoval a ve filmu byl tak krásný kraj také zapotřebí.

“Tato atmosféra dodává jiný pohled a jiný pocit; není to hezké Toskánsko ani Umbrie, nebo krásná Florencie či Řím, které se objevují v mnoha filmech,” dodává Wingatová.

“Ten terén je drsný a kamenitý, turisté tam běžně nejezdí. Ale je to nádherné místo, které je nutné zachovat; kromě zemětřesení tuto krajinu poškozují také ropné vrty,” říká Corbijn.

Filmaři také okamžitě využili nové italské finanční pobídky, která byla formálně schválena po 10 letech příprav právě několik měsíců před zemětřesením; Američan byl první film, který této pobídky využil než začalo natáčení. “Velká výhoda je, že peníze dostanete během vzniku filmu, narozdíl od jiných daňových úlev, kde musíte čekat 1-2 roky.” dodává Careyová.

Clooney společně s hercem Billem Murrayem navštívili L’aquilu 9. července, aby podpořili oběti zemětřesení, kteří žili ve stanech a aby slavnostně otevřeli kino ve stanovém městečku San Demetrio. Clooney slíbil, že natáčení nového filmu začne v této oblasti v září.

Vzhledem k tomu, že se filmaři závazali že v tomto kraji začnou natáčet na podzim, casting pokračoval. Corbijn už věděl, že našel správného herce, který bude hrát Jacka: “Tohle je role, kterou George Clooney ještě nehrál; vždycky je to zajímavé, když najde herec něco nového. Clooney je velmi dobrý v dialozích a v tomhle filmu hraje muže, který moc nemluví, ale který se má pořád na pozoru a je neustále ve střehu.”

Při castingu Italů, kteří na Jacka zapůsobí, se filmaři rozhodli najít herce, kteří jsou v Itálii zavedení a známí, ale nemusí být přitom známí v mezinárodním měřítku.

Zkušený veterán Paolo Bonacelli byl obsazen do role pátera Benedetta. Bez ohledu na to, zda je role velká nebo malá, Bonacelli věří, že “každá scéna je potřebná pro pochopení postavy. "Malé scény" jsou důležité – a člověk musí studovat, studovat, studovat".

“Páter Benedetto se chce přátelit, ale Jack je velmi opatrný. Jako kolega byl George Clooney velmi profesionální a laskavý.”

Do role prostitutky Clary, ženy, která dává Jackovi podněty k jinému životnímu stylu, který se pro něj někde v dáli rýsuje, byla obsazena přední italská herečka Violante Placido.Režisér říká, “Violante je klasická italská kráska a před kamerou je to inteligentní herečka. Svou roli nepřehrává pořád s velkými gesty, což je velmi důležité, protože ve filmu symbolizuje srdce. Na plátně také představuje sex, což je pro tu roli naprosto nezbytné, ale Violante rovněž působí jako filmová hvězda ze starých filmů…

“…stejně tak samozřejmě působí George Clooney, proto to mezi nimi přirozeně jiskří. To nám velmi pomohlo, protože natáčení intimních scén bylo pro mě nové. Chtěl jsem tam dodat syrový pocit, vzhledem k tomu, jak je Jackova postava temná. V první společné scéně, kterou jsem točili, byl záběr na Claru; díváte se na ní a vidíte, jak ji vidí Jack a cítíte, že jak se mezi těmito postavami něco mění. Chtěl jsem vytvořit napětí a smyslnost, aniž bychom stříhali.”

“Tyhle scény nejsou jednoduché,” přiznává Placido. “Ale každá scéna může být obtížná; svým způsobem jste nahý kdykoli hrajete. George mě uklidnil; já jsem to ocenila, protože jsem pracovala s herci, kteří jsou nejistí a snaží se znejistit i vás.”

Placido vidí Jacka a Claru jako “dvě duše, které svede osud dohromady, protože oba v životě mají něco extrémního – své povolání, které je izoluje od ostatních. Nejdříve se spojí až s živočišným instinktem přes svá těla, ale pak se sblíží víc osobně, z čehož mají oba obavu.

“Ani jeden nejsou zvyklí druhým lidem věřit, ale Clara se svěří Jackovi se svým snem, že chce změnit svůj život. Oba cítí, že se jejich identita mění, protože jsou vidět oba očima toho druhého. Oba dva hledají něco v sobě i něco mimo svou osobu.”

Přestože – nebo spíš právě proto, že mluvila Placido už dobrou angličtinou, musela Placido pracovat s instruktorkou na dialogy Diannou Jonesovou. “Pomáhala mi, abych měla horší angličtinu! Protože je Clara z menšího města, dávalo smysl, že možná se anglicky učí, ale bylo potřeba, aby to nebylo dokonalé a pletla do toho trochu italštinu.

“Při prvním kole konkurzu s Antonem jsme měli tlumočení z angličtiny do italštiny, to mi připadalo trochu divné. Tak jsem se ho zeptala, jestli bych mohla volně improvizovat nějaký italský slang a nadávky, protože Clara je trochu drsná. Dovolil mi to a myslím, že proto mě chtěl vidět znovu – a když mi řekli, že jsem tu roli dostala, přečetla jsem si scénář a viděla jsem, že tam změnu doplnili.”

Zahrát roli Clary ji usnadnilo i to, že zná pohoří Abruzzo. “Když jste v těch horách, je to jako byste vrátili zpátky v čase. Pochází odsud mí nejlepší přátelé. Před pár lety jsem nahrávala desku a v této oblasti jsem strávila tři měsíce; podporuje to kreativitu. Ten venkov je tak nádherný s těmi mohutnými horami a nedalekým mléčným mořem. Kvůli natáčení filmu jsem musela být v oblastech, které jsem předtím neznala," vzpomíná Placido.

“Při své práci spolupracuji s lidmi, kteří do toho vnášejí něco, co může být velmi vzácná zkušenost. Při natáčení tohoto filmu byli Anton i George velmi soustředění a velmi velkorysí.”

Druhou klíčovou ženskou roli proti Clooneymu hraje záhadná Jackova klientka Mathilde, kterou hraje v Holandsku narozená Thekla Reutenová. Tahle herečka mluví několika jazyky a natáčela po celém světě a tak je to takový chameleón, který se skvěle na tuhle roli hodí,” říká Careyová. “Thekla se nápadně liší od italských herců, má jiný herecký styl a fyzicky vypadá jinak než Violante. ”

“Kvůli téhle roli jsem viděl spoustu lidí. Hledali jsme dlouho,” přiznává Corbijn. “Ale Thekla zazářila, uchopila dobře dvojznačnost této postavy a tu roli dostala.”

“Jsem na půl Italka, tak bylo pro mě vzrušující se vrátit a hrát v Itálii a mluvit se štábem italsky.” Film Control na ni jako na rodilou Holanďanku velmi zapůsobil a na Antona Corbijna byla i trochu pyšná – a doufala, že bude v celovečerních filmech pokračovat; pro kinematografii je to dar, že se rozhodl natáčet celovečerní filmy,” přiznává Reuten.

“V její profesi není na city prostor, ale ona se naschvál pokouší v jeho blízkosti hlídat méně. Ale jejich scény jsou postaveny tak, že i když spolu mluví v tváři tvář, vypadá to jako duel.”

Čas, který Reutenová strávila s Georgem Clooneym byl daleko méně stresující, než je tomu ve filmu s Mathildou a Jackem. “Obdivuji způsob, jakým si George ve své kariéře vybírá filmy. Při natáčení jsem se od něj naučila profesionalitu, ať už se jednalo o vtipkování, nebo jeho producentský pohled na věc, nebo když hrál osamělého Jacka s chladnou duší.” říká Reutenová.

"Když padlo rozhodnutí o tom, kde se bude natáčet film Američan v exteriérech, věděli jsme, že nechceme místním kolegům diktovat, ale spíš se chceme nechat inspirovat – především rychle se měnícím počasím," vysvětluje Ruhe.

“Říkali jsme si s Antonem, uvidíme, jak pohoří Abruzzo Jacka a jeho rozhodnutí ovlivní. Tak jsme měli story board jen pro dvě scény, noční honičku a vrcholnou dramatickou scénu.”

Jelikož byla L’aquila moc poškozená, produkce si vybrala jako svou základnu nedaleké město Sulmona s čilým trhem, obklopené okolními horami, město s centrálním náměstím a viaduktem ze 17. století. Sulmona je mezi Italy známé jako město, kde se vyrábějí “confetti” – národní oblíbené sladkosti (mandle v cukru), které lidé kupují při oslavě narozenin a na svatby.

Starosta a lidé ze Sulmony přívítali převážně italské herce a štáb s otevřenou náručí a plnou podporou. Mnoho obyvatel ze Sulmony se ve filmu objeví jako kolemjdoucí ve scénách, kde Jack obezřetně podniká riskantní akce.

Clooney dokonce získal na filmovém festivalu v Sulmoně cenu Stříbrného Ovidia (Silver Ovidius) za své úspěchy ve filmu.

Dlouhý popis
Délka: 105 min
Země: USA , 2010

318 hlasů