Jedné noci dopadne do arizonské pouště meteorit. Zničí auto nic netušícímu požárníkovi Wayneovi, způsobí obrovský kráter a propadne do jeskynního sytému, který vede až ke Grand Canyonu. Místní vysokoškolský učitel Ira Caine a jeho kamarád, geolog...

Film-vice

Ivan Reitman, který přinesl díky svým komediím Krotitelé duchů a Krotitelé duchů II do angličtiny úplně nové slovo "ghostbusting", nyní přichází s teorií Evoluce. Náraz meteoritu do Země způsobí vznik nových forem života a lidé rázem poznají aktuální význam slov "boj o holý život".

Režisér a producent Ivan Reitman točí komedie o prázdných domech plných duchů, naprosto rozdílných dvojčatech, policajtech ve školce a dalších kuriozitách. To mu dává možnost přizpůsobit si tento žánr tomu, co ho právě zajímá.

"Vždycky jsem byl velkým fanouškem sci-fi a jako dítě jsem každý sobotní odpoledne trávil u klasických sci-fi jako Válka světů nebo Přišli z vesmíru,“ vzpomíná Ivan Reitman. „Vždycky jsem chtěl natočit současnou sci-fi, ale vlastním jazykem, kterým jsou komedie. Když mi můj partner ve firmě The Montecito Picture Company Tom Pollock dohodil původní scénář Dona Jakobyho s názvem Evoluce, bylo mi jasné, že ho natočím.“

Jenom jeden aspekt Jakobyho scénáře nebyl úplně podle představ režiséra: původně to měl být totiž zcela vážný, dramatický thriller. Ale nebyl by to Reitman, kdyby nevydoloval komediální momenty i z vyprávění o konci světa. Začal proto se scenáristy Donem Jakobym, Davidem Diamondem a Davidem Weissmanem přetvářet akční thriller v akční komedii.

Ústřední hypotéza, že při střetu meteoritu se Zemí mohou vzniknout nové formy života, se pravděpodobně dočká vášnivého odmítnutí ve vědeckých kruzích. „Někteří vědci jsou však zastánci této teorie. Má dokonce svůj vědecký název panspermia – úžasné slovo! Neexistuje žádný důkaz, že by tímto způsobem na některé planetě nemohl život vzniknout,“ tvrdí výkonný producent Tom Pollock. „Pohled většiny je pořád takový, že život vznikal postupně z nějakých jednoduchých bublajících organismů. Ale mně se stejně víc líbí tohle.“

K neustálému balancování na hranici fantazie a absurdity vedl režisér i herce. „Žánr komedie nemůže nijak zpochybnit uvěřitelnost postav vědců,“ tvrdí David Duchovny. „Naopak to byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem tento úkol přijal: jak udělat svou postavu důvěryhodnou a zároveň neuvěřitelnou?“

Duchovny hraje doktora Iru Kanea, který jako první odhalí vznik vetřelců i jejich rychlý rozvoj. „Je to vědec, který dříve pracoval pro vládu, ale upadl do nemilosti a musí se živit jako učitel na vysoké škole v Glen Canyon v Arizoně. Paradoxně právě tam udělá největší vědecký objev, který úplně změní jeho život,“ přiblížil Duchovny svou postavu.

Reitman počítal s tím, že Duchovnyho si bude každý spojovat s jeho rolí v seriálu Akta X, ale zároveň ho znal z komedie Beethoven, kterou kdysi produkoval. „Pamatuju si Davida jako pěkného kluka s výborným smyslem pro inteligentní slovní humor. Taky jsem viděl jeho nedávný výkon v Larry Sanders Show a to mě definitivně přesvědčilo, že je schopný zahrát komediální roli.“

Partnerem Duchovnyho je Orlando Jones v roli jeho kamaráda a kolegy Harryho Blocka. Profesor geologie je zároveň trenérem ženského volejbalového družstva a zajímá se daleko více o smeče než o geologii. Jones o filmu říká: „Harry a Ira sice pracují ve škole, ale oba čekají na to, že jejich život vezme nějaký obrat k lepšímu. Meteorit vidí jako úžasnou příležitost vyškrábat se za něčím lepším. Jenže pak objeví vetřelce a začínají se dít nedobré věci.“

Producent Daniel Goldberg prozrazuje, že Duchovny a Jones jsou blízcí přátelé na place i mimo něj. „Od chvíle, kdy se poprvé setkali, spolu chodí na obědy a navštěvují se doma. Scénář předepisoval, aby byli starými přáteli, takže je skvělé, že to tak je.“

„Nechci předbíhat, ale myslím, že David a Orlando jsou dobrá dvojka,“ přidává se režisér Reitman. „Oba jsou chytří a veselí, ale zároveň někdy dokážou být jak malí. Navíc mají oba báječnou energii pošťuchovat toho druhého.“

Duchovny a Jones nepromarnili jedinou příležitost, aby se něco z toho dostalo i do filmu. Dělo se tak se souhlasem Reitmana, ale i bez něj. „Orlando a já jsme měli společnou scénu a chtěli jsme do ní něco přimyslet. Začali jsme točit a najednou se Ivan otočil a řekl: Mimochodem, víte, co právě děláte? Tak to nedělejte. Tak jsme to už nikdy nezkusili. Ani jednou,“ směje se Duchovny.

Jones Reitmana nazývá největším komediálním režisérem všech dob. „Ivan je neuvěřitelně disciplinovaný, ví přesně, co chce, ale zároveň se na place chová jako malé dítě. Něco uděláme a on se směje a volá, to je skvělé, já to miluju… a teď to zkuste jinak. To je skvělé, protože nutí herce zkoušet pořád něco nového. Moje zkušenost je, že není nic lepšího.“

Ke kolegovi Seannovi Williamu Scottovi měli Duchovny s Jonesem vztah jako k mladšímu bratrovi. Scott hraje Waynea, mladého požárníka, který je u toho, když meteorit dopadne do arizonské pouště. Invaze vetřelců splní Wayneovi jeho sen ocitnout se v opravdovém ohni. „Není to možná ten nejchytřejší chlapík na světě a není ani nejšikovnější, ale má široké srdce,“ říká o své postavě Scott. „Když se postaví po bok Irovi a Harrymu, bojuje s vetřelci a pomůže zachránit svět. Možná poprvé v životě má pocit, že má jeho existence smysl.“

Trojice kluků se pokouší nejprve zachránit svět sama, ale je nemožné udržet velký objev dlouho pod pokličkou. Nakonec se do toho vloží i vláda, zastupovaná krásnou epidemioložkou Allison z Centra pro kontrolu a předcházení katastrofám. Hraje ji Julianne Moore. Allison má nejprve velmi malý respekt k Irově práci, protože zná jeho vědeckou minulost, ale brzy pochopí, že pokud nespojí své síly, čeká je velmi krátká budoucnost. Moore je známá především dramatickými filmovými rolemi, naposledy v thrilleru Hannibal. Roli Allison vzala především proto, že to byla šance natočit „jednoduchou letní komedii“, jak to popsala. „Je to něco, co jsem nikdy předtím nedělala a taky jsem chtěla spolupracovat s Ivanem Reitmanem. Má skvělý smysl pro komedie.“

Reitman o Moore na oplátku tvrdí, že je to jedna z největších hereček své generace. „Strašná věc, kterou na ni musím prozradit, je, že absolutně nemá strach. Je hned svolná zkusit všechno, co může obohatit její roli.“

Některé z postav Evoluce nejsou herci. Pracoval na nich tým kouzelníků na vizuální efekty, který vedl Phil Tippett. Společně s Reitmanem na počítači vytvořili přehlídku vetřeleckých kreatur. „Phill Tippett byl na tuhle práci jednička. Dělal například dinosaury pro Jurský park nebo obrovský hmyz pro Vesmírnou pěchotu,“ připomíná Reitman.„Byla to velmi úzká spolupráce. Vytvořili jsme stovky různých příšer,“ říká Tippett. „Phil mě úplně odrovnal. On ty kreatury fakt miluje,“ směje se Reitman. „Opravdu ho bavilo vymýšlet jim způsob chůze, pohyb, myšlení. Myslím si, že je v určitém smyslu považuje za živé bytosti.“

Tippettovo studio vytvořilo asi osmdesát procent vizuálních efektů. Na zbytku se podílelo PDI/Dream Works a Sony Imageworks. PDI/Dream Works vytvořilo průlet meteoritu vesmírem a jeho náraz na Zemi a také jedno i vícebuněčné organismy pod mikroskopem. Sony Imageworks pomáhalo s počítačovou animací svíjejících se červů, které jsou dalším stádiem vývoje vetřelců.

„Dnešní možnosti vizuálních efektů mě naprosto ohromují,“ říká Reitman. „Je neuvěřitelné vidět ty podivné příšery, jak procházejí skrz vaši scénu a hrají společně s živými herci, a přitom vědět, že to není realita. Nemůžete uvěřit vlastním očím. Stává se z toho vlastně nový druh pravdy.“

K nejnáročnějším scénám celého filmu patří výbuch vládního výzkumného zařízení. Jeho budova vyrostla v Page v Arizoně, aby ji vzápětí smetla exploze pečlivě plánovaná supervizorem speciálních efektů. Exploze měla být doprovázena sérií sedmi menších výbuchů, které následovaly s odstupem zlomku sekundy. Přestože se točilo v Arizoně, ten den byla na místě zima a vítr, které znesnadňovaly natáčení. Zima totiž způsobila, že reakce výbušných látek se nedala předem odhadnout a vítr hnal kouř přímo na kameru. Nicméně padlo rozhodnutí točit. Reitman věděl, že nesmí dojít k žádné chybě, proto nechal výbuch snímat patnácti kamerami. Počkal, až se vítr trochu uklidní a zařval „Akce!“ „Víte, mám rád filmy s těmi velkými efekty, ale důležitější jsou pro mě postavy,“ vysvětluje Reitman. „Humor vzniká při tom, když musí postava reagovat na nějakou takovou událost. Jedna z mých nejoblíbenějších věcí ve filmu je rozdíl mezi tím, co si myslíme a co řekneme či uděláme veřejně. Objevuje se to v mnoha mých filmech a je to i ústředním tématem Evoluce. Dva normální chlapíci pracují ve škole uprostřed Arizony a najednou se jedinkrát v životě ocitnou uprostřed něčeho opravdu monumentálního, chopí se příležitosti a zvítězí.“